Sunday, April 1, 2012

Proposal Melayulah Sangat

Last night aku tengok drama Melayu sampai habis. Yap, ini bukan typing error dan ini aku yang menulis. Aku bukan dirasuk or ini bukan gak lawak April Fool etc. Aku tertarik sebab iklannya yang agak lawak lakonan Kamal Adli dan Sara Ali. Basicnya jalan cerita just biasa-biasa jer. Couple nak kawen-Jumpa Wedding Planner-Laki jatoh hati ngan wedding planner. Simple.


Cuma part yang paling aku tak leh terima dan ialah bab ending bila si lelaki ni nak bagitau yang dia suka kat girl tu dan dengan resah gelisahnya dia carik kiri kanan 'sesuatu' yang boleh dia jadikan as cincin dan lastly dia ambik aluminium paper dan jadikan cincin dan propose ngan melutut dan tanya girl "Sudikah awak bla bla bla" dan si perempuan pun jawab "Ssaya setuju.." Buat aku mempersoalkan "Ini cerita Melayu ker?"


Teringat minggu sebelumnya masa Awal propose Scha live kat TV. Buat aku mempersoalkan perkara yang sama gak..










...






Proposal, perkahwinan, makanan, pakaian, percakapan, seni bina, cara hidup keseluruhannya. Kawen ngan gown dan coat serta bouquet of flower yang akan dicampak ke arah belakang. Makan burger, pizza, cupcake, muffin. Kalau kata tak makan nasi sehari cam pelik it seem orang Kelantan lah tu. Baju Melayu maknanya hari Raya or masa akad nikah jer. Perempuan pakai baju kurung plak soo kampung. Rumah senibina Melayu? Erk etc.






Pendek katanya kita adalah Mat Salleh yang terperangkap dalam kulit yang sedikit gelap, rambut yang hitam, bermata dark hazel aka dalam diri seorang Melayu.














Yap, aku setuju pada statement racist: tak akan Melayu hilang di dunia..

2 comments:

Fatin Haxira said...

haha. kata melayu... cam ni la hidupnya. meniru penjajah tak sudah. hihi. bagus hang. takpe2. prihatin tu dah ada. tinggal laksanakan je.

Aj Abdullah said...

Entah ar. Orang kita ni dah macam sponge. Semua nak diserap masuk, nak dijadikan budaya tapi yang peliknya yang buruk diikut yang baik tak pulak kan?