Wednesday, April 25, 2012

Apabila Perempuan Menulis

Satu statement gender bias dari aku: Aku kurang membaca blog penulis wanita berbanding blog penulis lelaki. Sama seperti aku kurang membaca novel penulis wanita berbanding novel penulis lelaki. Tapi itu tak menjadikan aku tak baca langsung blog penulis wanita or novel penulis wanita sebab memang ada blog dan novel penulis wanita yang sangat best. Cuma most of the time aku lebih refer blog dan novel penulisan lelaki. Ops, ia lebih dari satu statement.


Aku seorang yang quite an ulat buku gak ar. Aku suka beli buku dan aku suka baca buku. Tapi aku agak pemilih dalam pembacaan. Kalau satu buku tu best ia akan ambik masa beberapa jam je leh habis. Kalau sedang-sedang then ia akan ambik masa beberapa hari. Kalau kureng then dalam kurang 20 muka surat aku dah letak kemas kat himpunan buku aku kat atas meja dan ia tak akan dibaca lagi.

...

Sewaktu zaman universiti dulu aku pernah tanya sorang kawan yang buat perbentangan dan dalam masa sama kepada seorang pensyarah satu soalan "Bagaimana kita nak mengkaji kesahihan bahasa seorang lelaki based on novel yang ditulis oleh seorang wanita..?" Aku tak ingat jawapan pensyarah tu sebab rasanya waktu tu pensyarah tu dah tak suka aku lagi kot. Jawapannya of course laa  penulis perempuan tu akan cuba berfikir cara lelaki berfikir dan bercakap aka in other wordsnya ia tak akan berjaya ar kan?

...

Aku beli Kelabu by Nadia Khan last 2 week sekali ngan Ngeri by Nina Yap Lai Yoong. Ngeri dah habis baca so minggu lepas aku beli No More Bullshit. Dan aku ulang balik Kelabu yang aku baru baca beberapa helai after tamat aku baca Ngeri. Goosh, aku tak dapat apa-apa feel. Novel tu rasanya tak berjaya buat aku.

Kelabu ada idea. Sama cam Ngeri. Cuma kedua-duanya kurang berjaya dalam memberikan detail kepada cerita masing-masing. Ngeri tak ada detail ngeri yang mampu mengerikan pembaca. Kelabu pulak tak ada detail lucah untuk pembaca. Aku kata lucah sebab Kelabu punya idea cerita yang sepatutnya kotor tapi melalui gaya bahasa watak yang digunakan seem terlalu mulia. Terkawal. Tak bebas. It seem like kita tengok Fasha Sanda bawak watak orang kampung buat kita rasa janggal semacam. Plus plot-plot yang digarap cam melangkau babak demi babak dengan pantas sehingga kita rasa cam cepatnya masa berlalu tanpa sebarang detail yang menjelaskan apa berlaku dalam babak tu. Penulis gak cam cuba nak memberikan semuanya pada bab-bab awal.





Aku seorang pembaca yang cukup memilih bahan bacaan aku. Aku tak suka sesuatu yang biasa-biasa aka konventional. Aku tak suka something yang rutin aka berulang dengan jalan cerita yang sama. Kalau sebuah cerita tu temanya pembunuhan then biar ia penuh darah yang berlumuran membasahi muka, pisau yang perlahan-lahan menghiris daging mangsa bla bla bla dan detailnya sehingga membuatkan pembaca rasa nak muntah, marah ngan pembunuh or paling tidak mampu membuatkan pembaca rasa mereka ialah pembunuh tu.









So kalau cerita tu sebuah cerita bertema lucah then biar ia lucah betul-betul dengan adegan panas yang dinyatakan satu persatu, bahasa yang tatabahasanya tunggang langgang dan bercelaru, ayat yang betul-betul kotor, jijik, hina sehingga pembaca rasa ghairah membaca. Even kita leh fikir secara logik akal jika watak tu playboy, fucking pussy every night, clubbing, social etc tapi punya otak yang totally bertentangan aka gramaticaly errornya sifa. Tak logik ar kan? Otak, bahasa, kelakuan ialah something yang selari. Kira cam kalau kelakuan bercelaru, bahasa pun guaranty celaru so otak jangan cakap lagi ar..












Cerita Kelabu ni mungkin best untuk orang lain (terutama wanita) tapi bagi aku ia tak. Mungkin it hard untuk penulis wanita tempatan mampu memenuhi keperluan bacaan aku. As my gay cousin said: Men know how to serve other men better than a women.











hmmm

No comments: