Tuesday, April 24, 2012

Remake Musang Berjanggut

Aku yakin korang mesti setuju kalau aku kata ada beberapa filem P.Ramlee adalah cerita evergreen yang kita tak akan boring untuk tengok berulang kali. Dan malam tadi bermain entah untuk berapa ratus kali ulangan dah cerita Musang Berjanggut dan aku sekali lagi layan dan ketawa cam tak pernah tengok cerita tu sebelum ni. Antara part yang pasti akan buat aku ketawa cam bila bapak si Puspasari kata namanya Kemenyan manakala ibunya Setanggi so tetiba Puspasari mencelah dan kata namanya Tempat Bara.. Wakaka..


Dan jujor aku katakan yang kalau ada orang nak remake balik cerita famous P.Ramlee then ia akan jadi Box Office tapi dengan syarat ia tak memandai-mandai nak ubah keseluruhan cerita based on zaman ni pulak. Kan selalu cerita remake orang-orang kita buat akan cuba nak memastikan cerita tu realistik dengan mengubah keseluruhan cerita zaman dulu kepada zaman moden sekarang. Kononnya supaya penonton rasa lebih dekat dengan life mereka.

Maka putera raja tu may be still anak angkat raja or anak orang kaya (or anak menteri lebih best kot sebab ramai anak menteri spoiled sekarang nih) dan mencari isteri yang bijak. So one day dia terjumpa sorang anak dara (dara ke?) yang tengah main game online (sebab tak logik pulak kalau ada girl zaman sekarang main nenek si bongkok tiga kan?) dan bermulalah cerita tu. Sebab rasanya kalau si putera still nak memasukkan rempah ratus dan beras ke dalam uncang then harapan putera tu untuk kawen pasti tak akan tercapai sampai bila-bila ar.

Bila cerita yang cukup elok dihasilkan semula dengan garapan sesuka hati pengarah menjadikan cerita tu cam sampah pulak kan? Tengok jer cam lagu-lagu lama yang cuba diremake oleh penyanyi baru dan hasilnya tak semua menjadi kan? But still ada yang menjadi sama or jauh lebih merdu dari lagu asal. Rahsianya: mereka tak mengubah sepenuhnya lagu tu tapi sekadar memperbaiki certain part jer. Contoh cam lagu Gelora Jiwa by Yuna. 




Pernah tengok remake Madu Tiga kat ASTRO satu masa dulu lakonan Aflin Shauki dulu tu ngan tajuk Babak 4 Madu Tiga kalau tak silap. Bab bila mereka memainkan semula watak based on cerita lama  sangat menghiburkan tapi bila ia dah diubah then jadi merapu pulak. Hmmm..









So rasanya kalau nak remake cerita Musang Berjanggut ke what ever then pastikan setiap babak, skrip, watak, pakaian, latar masa dan tempat masih sama. Cerita tu berlaku zaman dulu so kekalkan as zaman dulu gak. Cuma pelakonnya jer yang berbeza.

No comments: