Thursday, April 5, 2012

Hunger Gmae: Book Review

Last 2 day aku baru tamatkan pembacaan buku Hunger Game. Yap, pengaruh dari movie yang buat aku terfikir cam mana lah agaknya ia dari versi buku sebab most of the time filem remake based on buku akan dapat down thumb by book fan ar. Plus second reason sebab jalan ceritanya yang berbeza sikit. It not an everyday event korang leh tengok rancangan realiti yang memerlukan someone to kill someone else untuk survive dan totally pemenang kan? Hmmm..


Firstly ia adalah sebuah cerita remaja. Yap, literally aku seorang remaja tua yang membaca novel remaja. At least aku tak ar rasa buduh sangat cam masa baca buku Harry Potter and The Deathly Hallows bab terakhir dan aku realize yang rerupanya aku sedang membaca buku kanak-kanak. Aku definisikan ia sebagai buku remaja sebab ia sekadar sebuah bahan bacaan ringan yang menggunakan bahasa yang ringan tapi menghiburkan dan paling penting: bermesej.

Sejujornya pengarah berjaya mengadaptasi buku tu ke dalam bentuk filem. Around 80% ia diterjemahkan dengan jayanya. 20% plak ialah imaginasi tambahan pengarah yang dia rasakan sesuai untuk filem tu walaupun dirasakan x seberapa penting sangat kot. Plus certain part yang aku rasa cam perlu dipanjangkan pada filem ialah part Katniss dan Rue sebab rasanya ia perlu melibatkan emosi yang panjang sikit kot. Plus perasaan yang ditunjukkan oleh Katniss pada Peeta dalam buku dan filem adalah berbeza sangat-sangat.


















Dan tadi aku tersecara separa sengaja dan tak telah tercheck apa yang akan ada dalam buku ke-2: Catching Fire dan ke-3: Mockingjay dan ia membuatkan aku tak sabar untuk tunggu filem yang seterusnya. Dan aku akan beli buku tu gak dulu. Huhuhu..

No comments: