Sunday, April 15, 2012

Ngeri: A Book Review

There are no such thing as idea yang asal dalam sesebuah penciptaan. Semuanya berhubung kait dengan idea-idea terdahulu. Contoh: novel Zombijaya mungkin ialah novel zombie pertama Malaysia tapi books or idea tentang zombie dah ada lama di dunia ni. So apa yang menjadikan satu idea berbeza dengan idea yang lain ialah bagaimana penulis membawa plot penceritaan cerita tu. As idea cerita hindustan ar: Hero jumpa Heroin-menari-Hero kalah lawan orang jahat- menari-Hero menang-tamat. Kan?


Kalau seseorang makhluk tuhan tu nak aku cadangkan novel Bahasa Melayu pertama untuk dibaca then aku tak mungkin akan cadangkan Ngeri as permulaan untuknya. Sejujornya Ngeri boleh pergi jauh jika penulis: GINA YAP LAI YOONG mengaplikasikan dengan jayanya unsur suspen dalam novel walaupun idea yang cuba dibawa sebenarnya agak terlalu klise.

Klise dalam erti kata kalau aku soroh korang teka siapa pembunuh di antara: 3 orang mahasiswa jurusan filem yang menghasilkan skrip pembunuhan kejam yang suddenly happens real, seorang pensyarah yang selalu reject idea tu dan seorang pembantu pensyarah yang nerd. Then mestilah kita dengan yakin kata pembantu pensyarah tu pembunuh kan and that what happens in this book. 

Penulis tak cuba untuk bermain dengan ayat-ayat yang akan mengganggu otak kita untuk syak orang lain as pembunuh. Ayat yang diberikan oleh penulis terlalu lurus. Menjadikan kita pembaca menerima bahan ceritanya terlalu bulat-bulat.

It is a great things for a penulis berekspremental dengan karyanya cuma dalam Ngeri ia kurang berjaya kot. Aku nak tanya korang: korang berhubung ngan kawan korang dalam dunia maya guna medium apa? Facebook? Twitter? YM? or e-mail? Cerita ni quite nonsense bila group of budak filem yang totally terkanl ngan kreativiti leh guna medium e-mail untuk berbual harian ngan kawan mereka ketika FACEBOOK dah wujud. It seems like guna kaedah burung merpati ketika zaman posmen dah wujud. Sangat annoying gak ar baca terlalu banyak e-mail dalam novel ni. 

Aku agak mempersoalkan kenapa penulis tak masukkan sekali skrip yang ditulis oleh pelajar tu sekali ke dalam novel. Skrip yang dikatakan brutal, kejam dan tak berperikemanusiaan tu. Kalau ada skrip tu rasanya pembaca akan terbuai sikit dengan ayat-ayat kejam sambil berimaginasi ganas ar...
















Pendek katanya cerita ni just biasa-biasa jer. Kalau aku leh pulangkan balik buku ni untuk dapatkan wang aku balik then I will do it now. Sayang, cerita yang leh diterjemahkan dengan cara yang lebih baik just dilakukan secara biasa-biasa jer..




















Btw buku Catching Fire aka sequel The Hunger Game dah habis dalam pasaran kedai buku di Kuching. Hmmm..

2 comments:

meow said...

dah tengok review kamu.. nice work! hehe :)

Aj Abdullah said...

TQ che milasharmila. Btw dah baca buku ni lom ataupun saya dah meng'spoil'kan ending cerita sehingga malas dah nak baca? wakaka