Monday, May 21, 2012

Bintang RTM Versus Mania

Few month before program realiti MANIA start, beberapa iklan di hebohkan sana-sini ngan issue kata 3 komposer besar terlibat include sorang komposer dari seberang ngan barisan penyanyi-penyanyi hebat negara akan bertanding so waktu tu expectation aku that program akan jadi big things laa. So tengok first episode, may be masih belum ada apa-apa kot sebab masih agih-agihkan penyanyi dalam group memasing then bila semuanya dah ada team sendiri then tengok aaaaar x da beza pun.


Lepas tu aku dah tak layan MANIA lagi. Bagi aku MANIA ialah satu program di mana artis-artis tu sekadar berkaraoke nyanyi lagu penyanyi lain jer. Dan aku x faham apa matlamat 3 orang komposer tu dalam menjadikan artis kita as superstar kononnya. Bagi aku ada or tak ada komposer tu tak bawak apa-apa impak pada penyanyi-penyanyi tu. Sebab penyanyi tu semuanya cam dah biasa sangat bawak lagu tu kat mana-mana show sebelum ni.

Kemudian aku tertengok Semi Final di mana EBI leh berjaya sampai tahap tu buat aku yakin yang dia mungkin ada peningkatan ar tapi rerupanya hampeh. Still memalukan sebab sms menyebelahi dia. Dalam hati aku kata "Orang Sabah.. What to do...?" Hazama dan Hafiz sangat-sangat cam tak nak keluar dari zon selesa bawak lagu biasa-biasa mereka. Jaq memang power dan kalau dia tak ke final then memang ada bias ar pada pengundi ni. Dan persembahan paling best milik Aril dan Adira (lagu Hujan) sebab ubah lagu tu jadikan ia cam milik mereka.

Final pun tak ada 'wow factor' sikit pun. Hazama membosankan, Stacy biasa-biasa, Aril malas nak kata, Jaq memang vocal terbaek dan Hafiz bawak lagu I believe I can fly? Memang lah lagu tu menjadikan nyanyian dia terbaek tapi dia nak nyanyi lagu yang sama berapa kali haaa? Bosan..




....




VERSUS TV9. Aku tak pernah dengar promo realiti series ni. Secara kebetulan aku terbuka Hot.fm dan tahu itupun aku bukak dah episode 3. Tapi once aku bukak then aku tak pernah miss satu episode pon. Ia adalah rancangan realiti pertama di Malaysia yang bawak konsep segar di mana 5 band local akan diberi tugasan mingguan untuk mengubah lagu sedia ada ikut selera mereka.

Bagi aku band-band yang terpilih tu memang power ar. Lagu-lagu diberi memang lagu yang hebat-hebat dan mereka jadikannya jauh lebih hebat dengan nafas baru mereka sendiri. Jujor aku kata kalau aku tak tahu kewujudan lagu tu sebelum ni then aku akan sangka kan yang ia adalah lagu milik band tu. 

Plus tak ada episode penyingkiran yang dah skiptikal kot. Huhuhu..











Then korang tanya "Bintang RTM tu cam ne lah, AJ..?"

Aku jawab balik "Bintang apa...?"

Korang kata "Bintang RTM...!!"

Aku masih tak faham "Apsal ngan Bintang RTM...?"

Ko jelaskan "Kan tajuk post ni kata ada Bintang RTM..."

Balas aku "Typo kot..."














Poor to RTM kalau diaorang masih lagi gunakan propaganda yang sama kata Bintang RTM mampu menghasilkan bintang cam Dato Siti Nurhaliza dan yakin yang masih ada rakyat Malaysia percaya benda tu boleh berulang balik.Hmmm

No comments: