Thursday, May 31, 2012

Snow White And The Who...?

Tahun ni rasanya cukup banyak remake Snow White. Ada series Once Upon A Time, Mirror Mirror dan Snow White & The Huntsman. Tiga tu dah kira banyak ar daripada x ada langsung kan? Aku x layan Mirror Mirror but still aku yakin Snow White versi ada Huntsman tu still better ar.


Kalau korang dibesarkan dengan realiti sejak dari kecik then korang tak pernah tahu who the fuck is Snow White then aku simplekan sinopsis tipikal Snow White as: 

Permaisuri mati-Raja kawin baru-Mak tiri is an evil witch-Snow White the fairest of them all-Mak tiri jeles-Upah Huntsman bunuh tapi x jadi-Jumpa 7 Dwarfs-Makan epal beracun then mati-True kiss-Married and live happily ever after. Tamat.

Cuma apa yang menjadikan filem ni berbeza ialah apabila ia cuma memasukkan unsur realistik sikit walaupun there still ada magic and fairy but ia lebih realistik ar. Plus Charlize Theron yang hot tu jadi evil queen yang bercakap ngan cermin ajaib with magic word yang aku x akan lupa since dari kecik-kecik dulu lagi ar "Mirror mirror on the wall, who the fairest of them all..!!"

Kristen Stewart: what else can you expected ar kan? Tak kan ar ko berharap yang dia akan suddenly berlakon dengan penuh emosi la pulak kan? Dia dalam penjara muka cam tu gak, dia tersiksa dalam dark forest muka cam tu gak, dia happy jumpa prince charming muka cam tu gak. Muka dia memang jenis x ada emosi ar aku rasa. Fail sangat..

The Huntsman lakonan Chris Hemsworth pulak bermula ngan scene tipikal hero iaitu sorang kaki arak yang looser yang suddenly jadi someone important. Cuma bagi aku watak Huntsman ni cam tak bagi apa-apa effect besar pun walaupun tajuknya Snow White & The Huntsman. Ianya cam ada x ada cam not such a real big deal sangat pon. Korang pasti setuju kalau aku kata x ada scene pun yang menunjukkan Huntsman or Snow White develop apa-apa perasaan memasing suddenly true love kiss tu milik Huntsman pulak.

Then aku annoyed ngan enchanted forest yang penuh ngan haiwan-haiwan magis ngan fairy yang first aku lihat terus teringat kat watak Ang dari Avatar: The Last Air Bender. Rasanya babak ni sangat mengarut nak mampus. Dalam keseriusan cerita ni tetiba ia jadi ridiculous. So apalagi girl-girl dalam hall tu apa lagi semuanya buat bunyi kata "So cute...!!" Aargh....

Kedian aku x puas hati pada endingnya. Punya ar kuat dan kejam Evil Queen ni tapi mati senang cam tu jer. Bukan ker orang jahat liat nak mati tapi filem ni rasanya kurang 5 minit dah mati sehingga buat aku terkesima sesorang. 













Tapi best part tentang cerita ni ialah buat mereka-mereka yang dibesarkan bersama fairy tale cam aku then korang pasti happy bila remake cerita ni masih mengekalkan part-part asal cerita cam magic mirror, dwarfs, poison apple, true love kiss etc.













Heharap akan ada lagi fairy tale yang diremake ngan idea realistik pada masa akan datang. Huhuhu

No comments: