Wednesday, May 16, 2012

Cikgu & Soalan Buduh

Di hari guru yang separa mulia ni buat aku nak kuarkan satu post khas. Teringat 1 basic rule before kita mengajar ialah: there are no such students yang bodoh maka setiap soalan yang ditanya walau se-ridiculous mana sekalipun ia tak akan pernah dikira as soalan buduh. Dah namanya pun pelajar so mereka masih dalam proses pembelajaran lagi tu dan kau pulak cikgu then ajar ar students kau benda yang mereka tak faham tu. Ada paham..?



Last few week aunt aku gi umrah so one evening ni dia call rumah kami dan bercakap ngan my 6 years old niece. Habis cakap then niece aku tu tanya "Apsal kat Mekah masih siang sedangkan kat sini dah malam..?" Wow bijak soalan anak buah aku sorang ni. Memperlihatkan deria otaknya cukup bernas untuk bertanyakan soalan cam tu. So kami sekeluarga terangkan ar.



Cuma masalahnya korang percaya tak kalau aku kata yang aku pernah dengar soalan yang sama dari mulot seorang lelaki yang berusia 23 tahun. Memula aku ingatkan dia bergurau tapi rerupanya dia memang tak tahu kenapa peristiwa cam tu berlaku. 


Membuatkan jauh di dalam hati aku memberi beberapa persoalan cam: Dia tahu ke yang bumi ni bulat or dia percaya bahawa dunia ni sebenarnya rata dan kalau kita berterusan berlayar kat lautan then kita akan jumpa penghujung dunia as cam dalam Pirates Of Carribean tu.


Dia tak pernah ambik subjek Geography ke masa sekolah dulu or dalam kelas masa subjek tu dia tidur ker or cikgu dia lupa ajar ke benda basic bahawa bumi ni berbentuk sfera..?








































Ketika berhadapan dengan manusia cam tu then aku cukup yakin bahawa memang ada manusia yang betul-betul bodoh dalam dunia ni. So x leh nak salahkan cikgu gak. Hmmmm.

No comments: