Saturday, June 9, 2012

On Air: Turn Off Mode

Imagine korang ialah pengacara nombor satu negara yang sangat-sangat nak cari apprentice yang leh mengganti or sekurang-kurangnya leh memeriahkan industri pengacaraan yagn bari korang sangat tandus dengan pengacara serba boleh cam korang. So korang gi serata negeri di Malaysia dan korang pilih 20 peserta terbaik. So apa yang korang akan buat pada minggu pertama sesi pencarian apprentice korang tu? Jawapan: korang singkirkan 2 orang terus.


Jujor aku kata yang aku suka tengok masa temuduga negeri-negeri tu. Paling best tengok rakyat Malaysia yang  suka buat perkara pelik-pelik. Even ada yang menanggis cam mati emak jer sebab tak dapat masuk bilik temuduga or worst datang situ then menanggis nak promosi tentang kucing. Erk.

Kemudian sesi penyingkiran untuk mendapatkan 20 terbaik pun best gak sebab waktu tu kita leh judge sapa yang sekadar ada rupa tapi otak kosong. Benda-benda basic pun fail so kalau dah mengecarakan apa-apa segmen nanti then lebih-lebih fail cam sesetengah DJ radio berbahasa Melayu yang tertentu tu yang bagi aku duh, otak budak sekolah rendah jer..

Then beberapa bulan berlalu untuk mengantikan MANIA yang apa-apa entah tu so datang balik ON AIR ni. Tugasan pertama cam okey gak ar cuma yang peliknya baru minggu pertama kelas yang mostly semua appretice tu x ada apa-apa basic pengacaraan then terus kena singkir. Tak jumpa lagi apa bakat dia then terus kena singkir hanya disebabkan satu tugasan yang dia x berjaya buat jer.

It cam kita nak ambik peperiksaan awam SPM tapi baru seminggu belajar kat sekolah then kita terus kena buang dari sekolah oleh pengetua atas alasan korang tak berjaya memperlihatkan diri as seorang yang akan menjadi manusia berjaya sebaliknya lebih sesuai jadi pekerja majlis perbandaran jer. Mana adil kan?






Next minggu kedua ngan tugasan yang jauh berbeza ngan tugasan pertama. Buat aku yakin yang ON AIR ni memang ada yang tak kena. Selain penyingkiran dalam skala besar dalam masa yang singkat, ia juga menjadikan apprentice yang sebahagian memang berbakat tu jadi hancus. Sebab apa? Sebab it seems like rancangan ni nak mencari individu yang boleh menjadi pengacara multi tasking jauh lebih hebat dari Pak Nil sendiri.

Memang ar kat Malaysia ni ada pengacara yang multi tasking yang leh jadi DJ radio dan pengacara rancangan hiburan or bual bicara sebab ia tak jauh lari sangat bidangnya. Tapi imagine what if kalu Karam Sing Walya mengacara Melodi or AC Mizal membaca berita warta perdana. Memang ar boleh tapi kadar kepercayaan penonton akan kurang. It either Melodi akan jadi membosankan or orang x akan percaya berita lagi. Wait, memang ramai yang dah x percaya berita sekarang ni apa... wakaka












Mungkin gak pengaruh The Hunger Game masih kuat lagi dalam diri aku then aku lihat rancangan realiti ni memang sama jer ngan novel trilogi tu. Ada yang sanggup pura-pura bercinta, ada yang pura-pura menanggis, pura-pura pengsan, pura-pura itu ini semata-mata nak jadi juara dan menaikkan populariti rancangan.









ON AIR sebuah rancangan realiti yang fail. Tamat. Hmmmm.

No comments: