Friday, June 29, 2012

Bully

My 10 years old nephew yang aku panggil as 'abang' semalam ada bagitahu yang dia dan kawan dia aka jiran sebelah rumah ternampak guru besar menangkap senior yang ponteng kelas. Disebabkan menjadi saksi secara kebetulan then senior tu pun ugot ar lepas ni kalu diaorang ternampak nephew aku then dia akan mengapa-apakan dia berdua ar. So nephew aku ni apa lagi terus cuak x nak gi kelas petang tu dan x nak main luar rumah langsung. Hmmmm..


Uda aka abang atas aku selalu cerita waktu dia sekolah rendah dulu kalau ada sesapa yang cuba or dah pernah buli dia then mereka x akan selamat sebab Angah aka kakak aku yang brutal akan buli balik or gaduh ngan mamat-mamat tu. Tapi aku x berkesempatan melalui era tu ar sebab beza usia aku dan Angah agak jauh. Then aku hanya bersama ngan Uda kat sekolah rendah untuk 3 tahun jer.

Walaupun hard disc memory otak aku tak cukup kuat tapi still aku yakin x ada apa-apa yang tak best berlaku sepanjang tempoh 3 tahun tu. Bukan sebab ada Uda as protector tapi mungkin disebabkan zaman tu manusia masih baik-baik lagi kot. Plus aku x ingat sangat pun kewujudan Uda pada masa sekolah rendah melainkan satu hari Jumaat masa darjah 2, Uda tunggu aku luar kelas before balik rumah sesama then bila kelas terakhir tamat Uda ikat tali kasut aku. Itu jer memori aku yang berbaki.

By the way, kembali kepada topik. Hanya waktu darjah 4 jer aku ingat kes buli berlaku. Entah ar, darjah 4 ni buat perangai manusia pelik-pelik. Budak kelas kami dah start berjudi guna game pemadam (pemadam yang tindih pemadam lain akan menang dan akan owning pemadam yang kalah), budak kelas ponteng sekolah dan jumpa hisap rokok kat bawah jambatan, dalam hati start ada projek tamanan bunga dan paling utama sorang mamat gemok bernama David Ong iaitu kaki buli among class members.

Waktu aku sekolah rendah dulu aku seorang yang kecik, kurus dan pendek (family aku selalu kata diaorang x expect aku leh tinggi cam hari nih) so apa lagi bagi David Ong tu pulak gemuk dan besar akan membuli sesapa sahaja yang ia suka. Dia suka rampas barang orang, dia suka tolak orang, dia suka menghuru harakan hidup orang. Dan lebih suck dia sama kelas ngan aku tapi good partnya aku bukanlah fokus utama dia.

Hujung darjah 4 aku pindah ke Kuching dan form 6 aku balik semula ke sana (Sarikei) dan aku bernasib baik sebab aku terjumpa dia dan lebih bernasib baik sebab dia tak kenal aku lagi.Guess what happen to him? Bertambah gemuk dan jadi penyanggak. That what happens to kaki buli sekolah. 








Puncanya:
Parents bermasaalah-effect keluarga-anak kurang kaseh sayang-buli orang lain-last-last penyanggak.

So aku blame parents yang buat anak jer tahu tapi membesarkan anak fail.















Then korang tanya what happens to me yang bekas kaki buli tu? Pun gemok gak.. wakaka

No comments: