Friday, June 22, 2012

Kerja & Kawen

Sedar tak sedar , dah almost 7 bulan aku menganggur. Kalau perempuan mengandung then perutnya leh nampak gak besarnya. Dan ia adalah tempoh paling lama aku tak ada perkerjaan dalam sepanjang 3 tahun aku tamat belajar. Sepanjang tempoh tu aku dah reject 2 kali panggilan untuk jadi penceramah PLKN dan satu interview nih. Then still aku leh bising aku x ada kerja lagi…? Hmmmm..


Bagi aku kerja ni sama jer cam kawen. Sebab before sorang tu leh tie the knot, dia perlu melalui beberapa frasa terlebih dahulu. First dia perlu berkenalan ngan ramai orang dulu. Tak kan ar dia gi pasar ngan niat girl pertama dia jumpa dia akan tarik dan jumpa tok kadi buat isteri terus ar kan. Tolol jer namanya?

So dalam frasa pertama ni ada yang kenal sorang then break. Then kenal orang lain lagi then break lagi dan lagi. Tapi tak terkecuali ada yang first love terus kawen dan bahagia sampai bila-bila. Sama gak kerja. Buat satu kerja, then kalau rasa ia tak sesuai ngan jiwa ko then berhenti. Tak guna berada kat satu tempat lama-lama kalau ia menyeksa diri kau gak kan? Buat kerja kedua dan tengok ar sampai satu tahap kau rasa: Yap, ini ialah pekerjaan yang aku nak buat sehingga aku pencen or sampai aku tua nanti. Or kalau in relationship korang dah jumpa the right one then buat apa tunggu lama-lama then kawen jer terus ar.

Tapi tak kurang jugak ada yang jenis: Aku perlu kawen sebab aku x nak mati tua sorang diri atau kalau aku x kawen then generasi keluarga aku akan tamat kat aku jer so orang ni jenis tak kisah kawen ngan sorang dan stay sampai bila-bila walaupun pasangannya tak bawak apa-apa feel pada dia. Dia just nak kawen.

Orang jenis ni pada kerja ialah mereka yang datang setiap hari dan end of month hanya untuk gaji jer dan meneruskan kehidupan tanpa nak ambik cabaran bahawa there somewhere out there ada pekerjaan yang boleh mencabar kreativiti dan memenuhi kepuasan kerjaya dia. So orang ni akan stay pada satu-satu kerja yang membosankan dan berada pada tampuk yang sama, lepak kuar breakfast, branch, pre-lunch, lunch, tea time dan kemudian membebel dan bising pada boss all the time.





















Dan pada ketika ni aku masih lagi menganggur. Hmmmmm..

No comments: