Thursday, June 28, 2012

Seratus, Sehari & Sejam

Korang ingat x dalam tempoh sekitar 10-15 tahun lepas masa nak buat IC or Passport ambik masa yang sangat panjang. It takes setahun untuk benda tu siap. Kekadang ada yang kurang bernasib baik tak sempat nak merasa IC then terus berjumpa Maha Pencipta terlebih dahulu. Kemudian as time goes by ia dipendekkan jadi sebulan 2 minggu, seminggu sehari dan sejam. Ia buat aku nak mempersoalkan: apa yang menjadikan ia ambik masa sampai setahun tu?


Last year aku agak maniac ngan analog kamera so aku beli 3 of it dan terakhir ialah pada penghujung tahun lepas iairtu Fisheye 2. Dan kamera tu aku guna masa melancong ke Perak ngan Didiyana. Walaupun sekadar beberapa hari jer perlencongan tu tapi it takes 2 role of film gak ar. So sesampai je kat KL masa tu aku x sabar nak delevop film tu dan gi ar kat area Pertama Kompleks, Bukit Bintang cari kedai yang buat kerja developing nih. Cuma bagi aku part yang cukup ridiculous ialah ada kedai kata mereka ambik masa 2 minggu, seminggu, 2 hari or paling awal sehari buat kerja develop film nih. Sedangkan aku cuma ada masa 2 hari jer masa tu before balik Kuching.

Realitinya boleh jer aku develop kat Kuching . Even kat Kuching semua kedai yang develop film ni just ambik masa 1 jam jer. Kalau korang datang 30 minute earlier pun mostly mereka dah lama siap. So aku punya expectation KL lebih lomo friendly ar. Tapi paling lama it takes masa 2 minggu? Duh, gila lama nak develop film nih. Latly ku gi Central Market dan jumpa kedai yang develop gambar paling awal iaitu 2 jam. Itupun hasilnya masih lagi mengecewakan ar. Hmmmm..

















A day before yesterday aku hantar jeans aku kat tailor untok alter ar. So aku tanya boleh x kalu siap hari ni gak. Dia kata tak dapat sebab banyak proses lagi nak kena buat kat seluar aku tu. Sedangkan aku just nak kecikan kaki dia jer. Bagi aku ia just potong, jahit dan lastly jahit sisi. It takes kurang setengah jam je kot tapi sapa lah aku nak dibanding ngan tailor berpengalaman  ar kan? So dia suroh aku datang seluar tu esok ambik jam 10. So semalam jam 10 pagi aku gi sana balik dan suprizingly nya dia terlupa kat seluar aku so dia suroh datang balik sejam kemudian.

Kurang sejam aku datang balik. Cuba teka? Dia dah siap sepenuhnya pon. Sempat dudok-dudok baca news paper lagi. So kenapa semalam kata sehari baru leh siap...? Birokrasi betol...

No comments: