Wednesday, June 20, 2012

The Second Debate

Last night I tho debat kedua tu tak akan disiarkan dalam TV as previous debate sebab memang ada ura-ura yang bagitahu ia last minute batal disebabkan it seem cam menghina pendirian pemimpin nombor satu negara yang still beranggapan debat ialah budaya barat tapi accidentally aku tertengok iklan masih ada lagi. So aku aka seorang yang kaki politik yang masih muda lagi mentah ni pun bersemangat gila ar.


Sampai masanya aku pun dudok depan TV berbekalkan rare steak yang aunt aku bawak balik dari office siang tadi. Memula first impression aku a bit kecewa gak sebab moderatornya bukan moderator yang dulu. Sebab moderator kali ni cam warga tua versi era 40-an jer tapi once dia mula cakap then persepsi aku berubah. Dia memang selayaknya jadi moderator.

Dan bila first pusingan bermula konsentrasi aku dah start beralih. Mungkin sebab previous debate dulu tu debater nya masih muda lagi so masing-masing masih membara dan panas so pendengarnya pun tak sedap duduk. Kali ni pulak debaternya a bit berusia so both berucap dalam keadaan yang slow, steady. dan matang ar Sehingga ia membuatkan aku sempat sesekali bukak ASTRO 104 nak tengok sapa yang akan kuar Master Chief Celebrity kali ni. Heharapnya bukan Azwan Ali ar sebab walaupun most of the time dia kat Melody totally annoying and irritating tapi dalam Master Chief dia sangat best pulak.

Okey, back to debate. Still aku layan walaupun ia agar suam-suam kuku. Tajuk kali ni tentang Demonstrasi either akan mengubur atau menyuburkan demokrasi ar. Yap, both ada idea masing-masing walaupun kekadang cam tak ready dan lebih kepada commence sense dan kata-kata yang biasa mereka lontarkan masa hari-hari berceramah. Plus kali ni tak ada serangan peribadi cam previous debate ar. Maklum ar orang tua yang lebih matang dalam kata-kata.








Cuma part paling lawak dalam debate kali ni ialah bila moderator tu tanya pada Datuk Saifuddin tentang monopoli kerajaan dalam media arus perdana aka yang dirujuk waktu tu as news paper then jawapan Datuk Saifuddin kata “News paper Cina mengutuk kerajaan hari-hari apa dan siapa kata tiada kebebasan diberikan oleh kerajaan dalam media?” dan kemudian dia start beralih pada perkara lain. or in other wordsnya dia lari topik. Buat aku senyum sorang-sorang.

Yap, aku pernah baca news paper Cina. Literally kawan Cina aku share apa yang dia baca waktu tu pada aku. Dia kata news paper lain sangat x best cam news paper Cina. Waktu tu aku masih lagi belajar dan The Star pun best gak sebab ia masih lagi bebas bersuara waktu tu tapi sekarang ni dah tak sama ar. Semua news paper seeolah-olah Harakah versi BN jer. Buat aku nak mempersoalkan balik pada Datuk Saifuddin "Kenapa Datuk x bagi ulasan tentang Berita Harian, Utusan Malaysia, Kosmo, Metro or media arus perdana yang lain...?"








































Hmmmmm

No comments: