Wednesday, June 29, 2011

Kamu Istimewa

Dulu apabila orang kata lelaki mempunyai ego yang tinggi then disebabkan aku punya ego yang tinggi so aku tak mengaku. But as time goes pada usia pertengahan 26 ni so aku start mengaku yang ego lelaki memang tinggi sama ada mereka sedar ataupun tak. Disebalik ego tu, lelaki juga sebenarnya mempunyai keperluan dan kehendak yang sama seperti perempuan gak. Dan untuk mereka yang berotak kotor cam aku, then aku tahu apa yang korang sedang fikirkan tu dan ia sangat lawak. Wakaka..


When I did mention yang guys also have the same needs ngan girl doesnt mean yang mereka juga perlukan tuala wanita pada tempoh-tempoh tertentu dalam sebulan or need to get fucked by another man. Naaaa. Aku maksudkan dengan lelaki juga ada kelenjar air mata untuk menanggis, mereka juga ada emosi sedih, mereka juga memerlukan kawan to talk to etc. Tapi disebabkan persepsi certain masyarakat yang belum terbuka sepenuhnya melihat mereka yang did that such things as lelaki yang lemah, tak lelaki sepenuhnya, patah, queer, gay etc.

Sebab most lelaki yang dibesarkan dalam persekitaran masyarakat tipikal tu dididik since dari kecik as lelaki seharusnya tabah, tak boleh menunjukkan or shared their emotion pada pada orang lain, haram kalu menanggis etc. Bila fikir-fikir balik, lelaki ni robot or machine ke apa sehingga tak boleh ada emosi nih? Wakaka. Lawak plak.


Masalah lebih teruk bila most girl hanya nak their guys just jadi pendengar jer 24/7. Mereka tak benarkan balak mereka share emosi pada si girl ni. Dalam masa sama plak most girl tak suka teman lelaki hang out ngan kawan-kawan lelaki. Katanya it annoying.







So itu ar rasanya timbul term Men are from Mars and Women are from Venus. Masing-masing tak dapat nak faham kehendak masing-masing.









Aku pernah ada kawan-kawan lelaki yang bila berdua mereka lebih berani untuk share their felling, their emotion, rasa takut dalam diri, ada yang menanggis or ada yang sekadar nak bercerita sebab pada mereka it hard for a man untuk bercerita pada orang yang sudi mendengar tanpa rasa prejudice. And most of them ar straight man.









...






Aku keluarkan post ni sebab ada salah satu komen dari seorang rakan lelaki maya kata ayat yang ringkas tapi cukup istimewa. Dia kata 'Kamu tak berseorangan'. Ia membuatkan aku teringat kepada beberapa orang kawan lelaki yang pernah kuarkan statement istimewa sebagai kawan kepada aku. Ada antara mereka yang bergaduh dan kami still tak berbaik sebab ego yang tinggi, ada yang terpisah oleh faktor geografi tapi still berhubung dan ada juga yang mempunyai niat terpesong yang aku dah lama maafkan dia.









As salah seorang dari mereka pernah kata "Memang aku perlukan teman wanita tapi dalam masa yang sama aku perlukan ko as kawan lelaki yang tak akan putus sampai bila-bila" Aku tak akan lupa statement tu sampai bila-bila. Plus buat yang berotak kotor, please jangan fikir kotor waktu ni..

2 comments:

MORIBAYU said...

masyarakat nak me jadi lelaki.
my parent nak me,jadi konservetif.
kekasih pula,nak me buat magic.
kawan nak me jadi badut.


akhirnya me pilih jalan sendiri.
me nak jadi "Manusia".

yg mendengar-melihat dan merasa dengan akal dan hati.
tak terikat dengan tradisi dan ritual yg membosankan.

itu saja.

Aj Abdullah said...

manusia kadang2 terlalu nak ikut jejak org lain.. kadang2 mahu mereka ikut jejak kita.. tapi bila tiba masa kita akan sedar semuanya salah, cukup untuk ikut jejak kita sendiri jer...