Sunday, June 5, 2011

A Man's Friend

Ada pepatah omputeh kalu dialih bahasa akan bunyik cam: manusia biasanya akan diadili based on dengan siapa dia berkawan. Teringat masa sekolah dulu emak selalu bising-bising kata: kalu kawan ngan orang malas then nanti jadi malas. Kalu kawan ngan orang bodoh nanti last-last jadi buduh gak. Aku ngan berjayanya melawan teori emak tu sebab still aku dalam good result dalam exam tak kira dengan siapapun aku berkawan.. Hmmm...


Tapi nak tak nak kita kena akui gak r yang pepatah omputeh awal-awal tadi ada kebenarannya gak walaupun dapatan akhirnya sangat tak leh terima 100%. Contoh cam kalu kita tengah gi lunch ngan kekawan r. Then masok sorang girl ni ngan girlfriends dia. Otak kita ngan automatiknya terus akan buat beberapa perlabelan based on pengalaman silam kita plus ngan sapa dia berkawan. Terus jer kita kuar teori sesama kawan ni kata: girl tu tentu itu ini r, begitu begini r. Sedangkan kita tak kenal lagi siapa girl tu individuallynya lagi. Not fair rite tapi most of us buat benda tu.

Contoh 2 ni quite pelik sikit r. Im not sure either ia berlaku pada orang lain or tak r. Aku ada sorang kawan lelaki ni r. Dia ada few group of friends r. Kalu dia ngan group tu suddenly dia jadi berbeza. Kalu dia join group lain then dia jadi orang lain plak. Dan bila dia sesorang jer ngan aku dia jadi lain gak. As dia kata dia as an individual and as a group member, dia ialah orang yang berbeza. Memula cam tak percaya tapi once aku pernah terjoin ngan member dia. Sangat FREAK bila dia totally berbeza yang snagat berbeza..



Ops aku dah start melencong..





Tadi as usual cuti sekolah seadanya ada r satu majlis kahwin ni tadi. Kawan aku sama sekolah dulu yang kahwin. Satu kampong plak tu. Nak pergi tapi tak nak gi sesorang. So ajak r kawan lama satu sekolah dulu. Kkawan ni datang r ambik aku. Sampai kat majlis tu, orang agak ramai tapi mostlynya aku tak kenal r. So kami berdiri jer kat satu tempat redup ni menunggu pengantin datang. 

Berdiri punya berdiri aku toleh belakang sikit tengok ada sorang junior ni. Dia baik r. Abang dia sama umor aku. So aku gi r jumpa dia. Tegur-tegur r sebab lama dah tak jumpa. Tapi dia layan aku semacam gak r. First a bit hairan r. Lama-lama baru aku tahu reasonnya. Sebab aku datang tapi ngan kkawan yang quite not 'straight' r. Then automaticallynya kita akan diadili atas siapa kita berkawan. Kan?






Aku tak ambik port pun sebenarnya tentang perkara ni. It not only happen sehari dua tapi dah lama dan selalu berlaku. Aku jenis yang berkawan ngan sesiapa sahaja tanpa ada sebab disebaliknya. Tapi siapa aku nak membentuk minda korang nak fikir cam mana kan?

Kita berkawan ngan kaki clubbing then kita pun dikatakan kaki clubbing.

Kita kawan ngan kaki minum then kita pun dicop as kaki minum.





Habis tu kita leh berkawan ngan sapa lagi? Ngan golongan yang terhindar dari melakukan dosa kecil ngan dosa besar ke?








Hmmmm...

No comments: