Monday, June 20, 2011

Rumah Idaman

Aku ada beberapa orang kawan lelaki ni yang kalu limpas je kereta mewah-mewah cam BMW, Mercedes or what ever then terus jer kuar dari mulut diaorang "Kereta idaman aku tu" or "Satu hari nanti aku pasti akan miliki kereta tu ar". Then bila mereka tanya kereta idaman aku then aku jawab: Aku suka keta yang kontot-kontot or kereta-kereta yang vintage. Then mereka tengok aku ngan pandangan semacam then terus bukak topik lain. Wakaka..


Bila cakap tentang benda-benda idaman ada yang feelnya sama cam girl talks on their imaginary wedding dreams jer: banyak, besar, terlampau-lampau. Aku tak ar kata aku ni terlalu berpijak di bumi yang nyata. Tak best ar orang yang terlalu realistik. Mungkin cuma benda idaman aku tak sama dan bukan benda idaman majoriti orang. Ada orang yang share idaman yang sama ngan aku cuma bilangannya terhad jer. It happens to everyone rite?

Contoh kalu kita buka topik: Apa rumah idaman korang?

Ada orang nak rumah yang besar cam rumah Pehin Seri Taib Mahmud or cam rumah Dr Khir Toyo yang still lagi keluar masuk mahkamah tu. Hmmmm..
Ada orang yang pentingkan reka bentuknya.

Ada orang yang pentingkan hiasan dalamannya.

Ada orang yang pentingkan lokasi persekitarannya.

Ada orang tak kisah cam mana rumah tu sebab yang penting siapa yang tinggal bersama dia dalam rumah tu.















Rumah imaginasi aku ialah sebuah rumah cattage kecil di sebelah rumah api di atas tebing tinggi berhadapankan laut. Aku tak tahu kenapa or bagaimana impian tu boleh wujud. Mungkin sebab aku leh dengar bunyi ombak, dan berbaring pada padang rumput malam-malam hari melihat bintang di langit malam.

Cukup pasti ia dah lama tersimpan dalam diri aku. Sejak dari sekolah menengah lagi. Even dalam bilik aku kat atas meja tulis aku ada satu porcelin rumah tu. Aku simpan. Hmmmm...

No comments: