Thursday, September 2, 2010

Teo Nie Cheng masuk masjid?

Aku ingat lagi tahun 2008 tu: tahun akher aku di universiti semasa negara tengah sibuk hal pilihanraya. Pasal waktu pilihanraya tu aku & 3 other Sarawakians yg x dapat balik untuk mengundi pergi melencong ke GENTING. Tapi that not the real issue r. Cuma teringat kalu gi mana2 ke KAJANG, then pasti akan jumpa poster TEO NIE CHING sebab dia wakil untuk parlimen SERDANG. Dan dia menang. Cuma lately jer kuar nama dia balik tentang kes dia masok masjid yang digembar gemburkan oleh certain Melayu yang taksub x tentu pasal. Hmmm...
.
.
Pada masa aku dengar issue ni kuar TV dulu, gila menyumpah gak r aku. Perkara cam ni pun nak dijadikan issue besar oleh certain parti politik tertentu. Then aku just kuarkan shout out kat FACEBOOK jer tanda protes. Tapi tadi aku terbaca 2 post oleh mr. OBIFIEND yang aku sangat2 galakan rakyat MALAYSIA baca. Walaupun ia dinyatakan dalam bentuk humor dan penuh unsur perli tapi mesejnya sangat kuat.

Persatuan Bukan Islam Sambut Baik Arahan MAIS
OBECOMIC#15 - Dear PERKASA

Dan aku sendiri pun pernah suarakan tak puas hati aku dalam previous post tentang issue LIM GUAN ENG dulu. Ni kira sambungannya r.


Soalan pertama aku: Korang pernah dengar tentang PERJANJIAN HUDAIBIAH tak? 


Korang kena baca or refresh balik memori sekolah korang dulu pasal aku x akan cerita keseluruhan r. Secara ringkasnya perjanjian ni berlaku antara musyrikin MEKAH dan RASULULLAH s.a.w sekitar tahun ke 6 Hijrah. Perjanjian ini dijalankan sebab utamanya ialah hasrat untuk beribadah HAJI & UMRAH di MEKAH tapi at that time MEKAH masih lagi dibawah penguasaan musyrikin QURAISY. So perjanjian ini pun dibuat.

Antara isi perjanjian ialah: 
1. Orang Islam dibenarkan memasuki Makkah pada tahun berikutnya, tinggal di MEKAH selama tiga hari sahaja dengan hanya membawa senjata bersarung.
2. Orang Quraisy yang lari ke pihak ISLAM tanpa kebenaran keluarga dikembalikan semula.
3. Orang Islam yang lari ke pihak QURAISY tidak perlu dikembalikan.
(sumber wikipedia)



Secara zahirnya kalu korang ialah makhluk yang buta tuli (as same as situasi yang berlaku sekarang) then korang akan kata perjanjian tu sangat2 berat sebelah dan x menguntungkan masyarakat ISLAM sedikitpun pada masa tu.

Tapi disebabkan kebijaksanaan RASULULLAH s.a.w akibatnya ISLAM tersebar luas dan MEKAH dikuasai oleh ISLAM. Just imagine hanya ngan 1 perjanjian membawa perkara besar yang effectnya bawak ke hari ini gak.





So masyarakat MELAYU yang taksub x tentu pasal ngan diapi-apikan lagi oleh parti politik yang berkepentingan ni then makin hangin r. Maka Non-Muslim x dibenarkan masuk masjid, x dibenar baca Al-Quran (or terjemahan), x dibenar ambil subjek Agama Islam, x dibenar cari maklumat tentang Islam etc. So kalu kita kaitkan balik ngan era perjanjian Hudaibiah tu tadi, korang rasa mereka ni berada di pihak Quraisy or Islam? 






Sebenarnya korang sedang menyempitkan semua issue tentang Islam. Itu x boleh. Ini x boleh. Last2 semua orang jadi takut nak tahu tentang Islam. Dan lebih sadis korang bwat orang lain x boleh masuk dunia Islam. Sedangkan Islam sangat terbuka. Betulkan aku kalu aku salah.







Tolong r jangan jadikan hal agama sebagai issue politik korang untuk menang on pilihanraya akan datang ni.  Korang jadikan agama as alasan korang menangi hati rakyat2 kampung yang still taksub hal2 cam ni.

















Dan cukup pasti korang leh tahu which side yang aku akan pangkah next pilihanraya kan? TEEET..!! Undi adalah rahsia..!!!

2 comments:

ajim said...

mcam2 la skng nih..aku pom dh boikot tv n paper (bace sukan jer)..haha.penin kpale beb kalu layan isu2 skng. x lyan kang xtau pape lak isu smasa.

p/s:conteng cket yer.bru jmpe blog ko.leh layan.haha..

Aj Abdullah said...

Jadi better masa ko beli paper then ko mintak bhgn sukan jer.. yg laen tinggalkan then leh dpt harga murah... wakaka

tu r zaman skarang ni kita susah nak caya pada apa yg kita dengar or lihat.. kena fikir baek2 n cari dari pandngan laen gak...

tq3 sebab layan