Thursday, September 9, 2010

Raya?

Aidil Fitri aka Syawal ialah tempoh meraikan kejayaan berpuasa sebulan di Ramadhan. Aku quite heran kenapa orang zaman sekarang ni suka mengasingkan 2 unsur tu. Raya bukan main meriah tapi puasa haram 1 hari pun. Then apa kejayaan yang sedang korang rayakan sebenarnya ni? 



Secara keseluruhan, Ramadhan kali ni agak kurang berjaya (sekali lagi) bagi aku. Aku hanya extra bersemangat on first 10 days tapi 20 hari kemudian graf bar nya makin menurun dan menurun. So may be  that one of the reason mode raya aku a little bit kureng sedikit tahun ni. Sebab aku x berjaya on the Ramadhan.

Plus accident on the next 11th September ni aka International Burn a Koran Day di Florida memang bagi effect besar pada aku gak. Aku cukup heran apabila aku kuarkan a post kat FACEBOOK then ada gak yang leh jawab ngan mudah "Selamat ia x berlaku di Malaysia so boleh r sambut raya ngan meriah".. What the FUCK apa orang yang jawab tu. Dah r beragama Islam tapi leh plak ada mode nak beraya dengan meriah apabila kitab suci Al-Quran on the way nak dibakar. Kenapa? Dia hanya akan take an action bila ia berlaku depan mata dia jer ker? Duh...













Tapi kalu lihat dari keseluruhan still ada beberapa perkembangan positif gak dalam diri aku dalam sebulan ni. Aku berjaya menjaga solat 5 kali sehari aku. And even kalu keluar jalan-jalan pun aku masih lagi solat dalam waktunya. Even yang 'tertinggal' pun leh dikira sebelah tangan je r. Itu pun aku dah qada kan. Dan after Mahgrib, aku baca al Quran dan terjemahan sekali. 




So aku harap 1 bulan ni akan mengetuai 11 bulan yang seterusnya.















Dan aku akan sesangat menyesal kalu Ramadhan ini ialah Ramadhan terakher aku sebab aku x buat sehabis baik.. Hmmmm

No comments: