Friday, September 24, 2010

Inter View

Esok ada interview kerja. Fuuh. Dah  lama x gi interview kerja. Menganggur pun dah lama gak. Dah almost 3 bulan. Betapa duit simpanan aku memang cukup-cukup jer untuk tempoh terdekat ni. So aku sesangat desperate untuk pastikan yang aku akan dapat kerja ni. Hmmm...




Tapi realitinya interview tu dalam bentuk test: ada paper Bahasa Melayu, English, Math, typing, Excel dan sempat ada personality test lagi. Aku rasa pelik gak pasal ini first time interview macam tu. Rasa cam test SPA jer ada banyak paper. Before ni interview pun paling sengal ada test typing, words, excel je r.

Kedian bila fikir-fikir balik, jawatan yang aku mintak tu pun sekadar jawatan biasa-biasa je r. Tak perlu ditentukan jati diri melalui personality test r. Rasa terlampau sangat. Plus aku more refer pada interview rather than test ni. Kalu interview then leh r aku kelentong tapi kalu exam nak tipu cam ner. Dan gak kalu interview leh jer kipas sikit2 pada si juri. Kalu nampak interviewer kaki agama then leh kuar loghat pak Arab, kalu interviewer jenis ompuan (or lelaki ehem2) yang desperate then leh jer tunjuk body language tertentu.. Hmmm... desperatenya aku.. 



Ops.. lupa, aku mintak kerja as an OPERATOR TELEPON jer. Humble and down to earth sungguh r kerja tu kan? Alaa.. kerja orang yang kalu korang desperate dah lama tak menjalinkan hubungan sosial (disebabkan korang anti teknologi then korang x layan FACEBOOK) then korang sesaja nak call operator kat dalam telefon ngan harapan orang dalam tu akan memiliki paras rupa yang okey disebabkan suara mereka yang sangat okey.. Hmmm.. Loosernya bunyik..


Then korang yang sangat dengki pun berkata:
"Aj, kerja ni mana sesuai ngan ko. Ko terlalu 'good looking' untuk bersembunyi disebalik telefon (lalu hidung aku start mengembang) dan suara ko terlalu SUCKS sehingga sesiapa sahaja yang dengar garenti either ketawa or nak muntah...!!"


Ya ya ya..


Aku peduli apa tentang suara aku ni cam FASHA SANDHA ker.. korang ni ada peduli ke urusan kewangan aku? Wei, aku perlu beli monitor baru untok PC aku, kasut Converse baru, dan keperluan shopping aku perlu dipenuhi... Hmmmm...







Realitinya aku terima kerja ni gak sebab kawan aku yang mengoffer post ni kata kerja ni x banyak. Most of the time aku x akan buat apa-apa. Dan gajinya cukup r untuk aku bwat simpanan, pelaburan, bayar PTPTN dan shopping.. Hmmm... Doakan aku berjaya esok...

2 comments:

ajim said...

amacam interview aj?aku tau even ko ckp suka keje xde keje,ko tetap wat keje dgn b'sungguh2.haha.

Aj Abdullah said...

Miss Aida,
Ohh ya ya ya.. aku perlukan duit lebih dari aku perlukan kerja..

tq3 4 the wish..


Bro Ajim,
interview bjalan seperti biasa (realitinya sucks) dan dsebabkan im used to be pengakap then moto hidup: bwat sehabis baek..wakaka