Tuesday, September 21, 2010

Little Brother

I dont know either perasaan ini adalah normal dan berlaku kepada semua orang atau ia hanya berlaku kepada aku sahaja. Aku as an anak bongsu mahukan seorang adik same as anak-anak sulong yang mahukan kakak dan abang.


Tapi sejujurnya perasaan itu dah x wujud lagi sekarang. Mungkin sebab sekarang aku lebih banyak involve ngan usia lebih kurang sebaya then perasaan yang wujud ialah persahabatan and 'feel' paling jauh aku bawak with them ialah brotherhood. Or sememangnya 'that feel' dah benar-benar terkubur.

Tapi aku masih ingat dengan jelas kali terakher aku ada 'that feel'. It was on my semester pertama tahun kedua aku di universiti. Ianya pada 1st Rejab tahun 2006. Goosh.. Semuanya masih jelas. Hari tu hari pertama aku berpuasa sunat bulan Rejab dan kebetulan hari pertama aku lancar perang ngan roomate aku nombor 3 (ya ya ya). So after latihan teater malam tu aku terus je lepak kat blok belakang: bilik LU TING HUI sampai jam berapa pagi entah (semata-mata aku x nak jumpa roomate aku tu masa dia masih bangun).

Tapi disebabkan TING HUI sangat mengantuk then terpaksa gak balik ke blok aku sendiri. Tapi still aku sangat keras kepala so aku lepak kat beranda aras 3 pagi hari yang sangat sejuk and sunyi tu sesorang. And suddenly muncul seorang lelaki. A junior technically. So aku tegur dan dia dengan rajin diri menemani aku pagi tu. Dan kami bercakap dan ketawa dan bercakap lagi.

Masih ingat yang pagi tu dia nyanyi lagu SITI NURHALIZA (hmmm), dia kata dia minat AVRIL dan kipas susah mati ZIZIE EZZETE (not yet isteri BUNG MOKHTAR masa tu). Bila aku kata SARAWAKIAN panggil lampu as 'api' (and I tho dia akan ketawa cam yang lain tapi tak) then dia kata Opah dia di Perak pun guna gelaran yang sama untuk lampu gak. Then dia kata yang dia sangat suka makan rambutan, durian and buah2an kat kebun Opah dia (then few day later mak dia datang bawak buah2an).

The next day aku baru tahu bahawa that junior ialah rebutan senior-senior kolej untuk jadikan as 'adik angkat' mereka. Dan aku x nak terlibat sedikitpun dalam perebutan mereka. Sebab to me that junior ialah individu yang bebas, bukannya objek untuk direbut. Hmmm..










I not sure since when 'that feel' mulai muncul. Mungkin pada satu pagi (Yap.. aku still ngan aktiviti x masok bilik sehingga jam 4 pagi sepanjang semester tu sehingga beri effect pada exam aku semester tu. Damn roomate), ketika tu aku di beranda aras 3 dan dia tengah melepak with other senior kat meja batu kat ground depan blok. Dan apabila dia tahu aku ada di atas, dia dengan segera berlari naik tangga ke tingkat 3 dan dengan tercunggap-cunggap dia bagitahu "Tadi ex aku called..!!"

Ada sesuatu pada senyumannya pada pagi itu yang meluahkan rasa gembira yang berbeza dari hari-harinya yang seterusnya sekaligus membuatkan aku yang melihat juga berkongsi rasa gembira yang sama.







May be disebabkan aku belum lagi terkena that curse (baca previous post titled sumpahan) then I never try to get invovle in his or siapa-siapa punya kehidupan pun. So I let everything just mengalir seperti air.














 

Post ini aku tujukan khas kepada seorang kawan. Hanya kepada dia.
Ko patut simpan 'that feel' selagi ko boleh simpan. Ia akan menjadi kekuatan kepada kau di saat-saat ko rasa sangat lemah. Ia akan jadi kenangan yang walau ke mana engkau pergi, walau banyak orang kau akan jumpa pada masa hadapan, still dia akan punya tempat khas dalam ingatan ko.




Dia x akan bersama selamanya dengan kau tapi perasaan tu akan kekal sampai bila-bila..

No comments: