Sunday, July 31, 2011

Ramadhan

Akhirnya post tentang Ramadhan. Yap, kalau tak ada aral melintang, in few hour, mohor besar raja-raja akan maklumkan yang puasa Insya-Allah akan jatuh pada esok hari. Hari dan bulan yang paling dinanti-nantikan akhirnya dah tiba: Ramadhan.

Last week (literally) aku ada tanya open question pada 70 orang rakyat Malaysia yang berumur sekitar 18 tahun yang 1/4 daripadanya Melayu beragama Islam dengan soalan "Kenapa umat Islam sambut hari raya?". Yang bukan Islam mostlynya tak tahu manakala among yang Islam sorang tu dengan berani jawab "Supaya umat Islam boleh kumpul dan bermaaf-maafan antara satu sama lain". Hmmm...

Most Malay-sian (tak semua) lebih melihat Syawal berbanding Ramadhan. Sedangkan Syawal ialah hari kita merayakan kejayaan berjuang berpuasa selama sebulan pada bulan Ramadhan. But still Ramadhan seem invinsible. Buktinya bila Ramadhan nak masok cam sekarang ni ramai yang dah bukak lagu raya, beli baju raya, tak sabar nak makan kuih raya, nak gi bazar Ramadhan etc. Persediaan Ramadhannya mana..? 












Tak nak menunding jari kepada orang lain lebih-lebih sehingga lupa diri sendiri. So aku nak pastikan yang aku akan cuba sedaya upaya untuk jadikan Ramadhan kali ni berjalan dengan jayanya. Last Ramadhan aku rasakan as Ramadhan paling berjaya dalam hidup aku so kali ni kalau tak lebih baik so setanding yang lepas..
















Selamat datang Ramadhan dan selamat berpuasa untuk semua.

No comments: