Saturday, July 30, 2011

Ligers

Apa haiwan yang sangat comel bagi korang? Pernah tak terfikir kalau korang ada anak nanti korang nak anak korang comel as haiwan tu so korang sanggup buat pembedahan masokkan genetik haiwan tu dalam kandungan korang or isteri korang semata-mata korang nak anak cute as haiwan tu? Noop isnt it melainkan korang sangup culik one girl yg korang tak kenal dan jual anak separuh kucing tu kat pasaran gelap lain cerita t r kan?

Liger ialah salah satu antara hasil genetik hibrid lion dan tiger yang diubah untuk kepuasan manusia-manusia tertentu yang mostlynya untuk tujuan keuntungan or sekadar keseronokkan memiliki something yang unik dan tak dimiliki oleh orang lain. Read wiki or banyak lagi lawan web yang menceritakan tentang issue ni secara lebih detail dan terperinci lagi.

Mungkin bagi certain akan kata: Wei, aku dah lama terfikir cam mana ar kalau harimau kawen ngan singa or mesti comel kalau leh tengok species baru ni etc. Then korang ialah mungkin antara faktor yang memungkinkan lebih banyak bangsa liger dan tigon or what ever generasi hibrid or mutasi berlaku pada masa hadapan.

Sama cam certain haiwan yang dihasilkan semata-mata untuk daging, telur dan susu jer. Just imagine kalau manusia pun dilayan macam tu. Kita ternak manusia then bagi makanan penggemuk pada peringkat usia tertentu kita bunuh dia untuk daging. Or kita ternak perempuan-perempuan leh letak dalam kandang then suntik hormon tertentu semata-mata nak dapatkan susu dia jer.

Try layan video yang pendek kat atas ni sekejap. Walaupun ia sekadar memaparkan issue ni secara basic tapi dengan harapan ia sebagai khidmat sosial aku kepada masyarakat di luar tentang: apa kuasa kita untuk mencipta satu makhluk baru aka nak melawan makhluk yang sedia ada dicipta oleh tuhan. 










Adakah kita nak mencipta kesempurnaan or nak kekal hidup selama-lamanya?












As dalam video ni kata mostly manusia cipta liger semata-mata nak lihat something yang berbeza, unik tapi bila sesuatu yang berbeza dan unik pada manusia then ia dianggap kecacatan or sumpahan..











manusia..

No comments: