Monday, July 11, 2011

Perang Emosi

Perhimpunan BERSIH 2.0 dah berakhir. I have no comments about it. Ia sekadar membuatkan aku teringat seperti mana yang diperkatakan oleh sorang pensyarah ni dalam satu progam satu rancangan a week before perhimpunan tu berlaku as "Sejauh mana individu yang bakal menghadiri perhimpunan BERSIH 2.0 tu kelak benar-benar berjuang atas dasar yang dibawa oleh BERSIH or sekadar berjuang kerana emosi..." 


Emosi rasa marah, benci, tak puas hati yang dipendam cukup lama pada kerajaan menjadikan ada  antara mereka yang berkongsi pentas sama untuk meluahkan perasaan mereka.





Belum lagi masok bab putar belit fakta yang keluar dari berita-berita TV yang jadikan medium berita dah jadi lawak jenaka. 








PERKASA dan PATRIOT? Apa peranan 2 benda alah ni?Melakukan demostrasi haram (yang dihalalkan) untuk menentang demonstrasi haram lain? Aku x paham apa yg mereka perjuangkan. Hmmm..











Lebih SUCKS pada individu or kumpulan2 tertentu yang x pernah tengok benda-benda baik. Pada mereka, semuanya jahat. Contoh cam badan POLIS. Walaupun aku x pernah percaya pada institusi POLIS tapi aku x pernah kata semua POLIS ni jahat. Then ada ar video ni yang dikatakan dikeluarkan oleh individu yang tak berkepentingan (ada ke org yg x berkepentingan?) ni cuma ambik scene-scene yang menunjukkan yang POLIS di Malaysia ni sangat kejam. Fikirlah jugak yang walaupun institusi POLIS di Malaysia dah beratus tahun but still individu yang berkhidmat as POLIS tu hanya manusia biasa. POLIS pun dah berminggu berkhemah di situ. Plus that day sangat tegang. Semuanya berasak-asak.  Beribu-ribu manusia dan polis plak dalam kumpulan kecil. Mereka pun stress jugak. Be in their shoes ar.. 























And WORST aku tujukan untok bangsa aku sendiri. Aku malu bila semuanya nak takbir 'Allahu Akhbar..'. Tak tentu tempat asyik nak takbir sana sini. Korang memperlekehkan agama korang sendiri. Korang fikir ini PERANG SALIB antara agama ke? Dey Melayu, mungkin benar perjuangan yang cuba diperjuangkan Ambiga tentang Melayu dan Islam. Korang yang membuktikannya sendiri kebenarannya.














Btw aku sokong perjuangan BERSIH 2.0 Tapi bukan perjuangan emosi korang.

6 comments:

misz myza said...

hai hai cik AJ... yuhuuuuu.. saya sokong ape yg anda tulis... BTW, ingat lagi x diri ni??? heheehehhehehehe.. :p

Katak Hijau said...

Coudn't agree with you more... Nice entry.. ;)

My New post:Saya Sudah Layak! Anda?

Aj Abdullah said...

myza, mesti ar masih ingat sama junior teater samudera.. huhuhu

Najiahtul, tq3

MORIBAYU said...

Demokarsi mati dipijak kaki Para demo-demo.

haryz khairuddin said...

bagi aku, walau camne dorang berjuang pon, still sistem demokrasi yang dorang nak tegakkan. jadi, aku masih blur lagi..dorang nak perjuangkan apa sebenarnya? sistem Islam atau apa??

tapi, aku tak nafikan idea kau. memang aku sokong..

Aj Abdullah said...

Me, mereka saja je nak jadi dummy yang mendemo cara demokrasi dipijak.. huhuhu

haryz, entah lah aku pun tak tahu jugak apa matlamat sesetengah tu. Or mereka jenis kaki ikut je kot tak peduli apa orang lain buat then ikut jer belakang mereka. huhuhu