Tuesday, July 13, 2010

Politik ooh Politik

Lately sebab aku kekal setia ngan dunia pengangguran aku then masa yang terluang sangat2 banyak. Then semalam aku gunakannya ngan bwat marathon STARWARS. Pasti korang yang pernah layan cerita ni tahu betapa cerita ni menunjokan betapa si ANARKIN ni telah menjadi mangsa ahli POLITIK kat far-far away GALAXY tu.


Semua orang tahu yang aku sangat2 kureng kalu bab POLITIK ni. Sebab aku x nak jadi mangsa cam ANARKIN then aku dengar je r arahan MASTER YODA (wakaka). Then aku x register under mana-mana parti politik or x akan join POLITIK even POLITIK pejabat or what ever apa pon. (Yap, previous job punya office politik quite SUCKS)

Pasal tadi layan BULETIN UTAMA then isu sekarang ni ialah GOVERN sedang serang mati2 kat MB SELANGOR pasal isu air, pasir dan makhluk halus kat tempat peranginan yang bwat 5 org mati (?). X nak r ulas lanjut nanti ttiba jer aku jadi KAMBING HITAM masok ISA. Naya plak. Aku cuma terfikir r what if that kalu SELANGOR x kalah dalam pilihanraya yang lepas. Agak2nya ia akan tetap jadi issue or semuanya akan just senyap? Bwat donno?

Sebab bila fikir2 balik tentang POLITIK tanahair ni cam kureng jer. Bila start nak pilihanraya then banyak r janji2 pembangunan. Nak bwat itu r bwat ini r tapi last2 bila menang cam x da perubahan jer. YB pon hanya nampak batang hidong masa nak pilihanraya jer. Al maklum r area dia panas x cam kat bilik office dia ada iarcon. Then bila buat perhimpunan start r caki maki parti lawan. Soooo x profesional. Kalu dah kalah then start r cari setiap inchi kelemahan pihak lawan. Then masok berita. Kata itu ini sebab nak tarik balik undi orang. Yang kadang2 jadi lawak bila ada issue tu dikeluarkan kata disebabkan oleh PARTI PEMBANGKANG ni punca cam kemiskinan, penebangan hutan haram, sedut pasir haram tapi realitinya dah start awal sebelum mereka tukar seat DUN/PARLIMEN lg. Apa kes ni? Sengaja bukak pekung di dada sendiri. 


Tu r kekadang malas nak layan POLITIK ni. Cam x matang. Dari tampuk atas sehingga ke akar umbi. Dan yang lebih teruk ialah pengikut parti politik dikalangan orang kelas pertengahan dan rendah. Buta tuli bergadoh mati2, putus saudara, hilang harta etc semata2 nak mempertahankan parti POLITIK mereka sedangkan pemimpin x ambik peduli pon. 



Im wishing for a politik negara yang lebih matang dan bukan saling menjatuhkan. Bak kata WONDERPET kan bagus kalu kita semua KERJASAMA. Then ada 1 lagu ni yang aku x ingat sapa penyanyi dia dan tajuk lagu dia tapi ada part of the lirik bagitau "Kalau semua orang nak gaduh, jadi Malaysia kita sapa nak jaga?"








Kata2 akhir dari OBI WAN KANOBI "Jangan campur ngan orang poitik pasal mereka sentiasa ada agenda untuk kepentingan sendiri jer..!!" Hmmm..

No comments: