Sunday, July 4, 2010

Gossip-ing

Kalu korang jenis layan drama2 Melayu (bukan sinetron Indon r) kat local television dalam scene kampong or sub-urban area (aka bukan cerita korporat yang pakai kot 24/7) then korang pasti kenal nama2 tipikal cam Kak Kiah, Mak Bedah etc yang asyik melepak dan bergerak dari 1 tempat ke tempat laen ngan tugas utamanya iaitu menyebar berita lebih cepat dari internet aka kira cam series GOSSIP GIRL versi Malaysia r.


Tadi aku ngan parents ngan 3 aunts (ANJANG, UDAK & MAK NGAH) aku plus sorang relative jaoh (MAK AYANG) ni lepak r minom petang kat rumah the other aunt ni (ABOK). Pasal dia dah masak KEK CHEESE ngan cucur2 plus buah2an tempatan then dia panggil r llepak minom petang sana.

So korang leh agak r apa yang mereka adik beradik ni akan bwat bila dah berkumpol sekali ngan makanan dah tersedia depan diaorang. GOSSIP TIME.. wakaka.. Mereka bercakap dari issue2 kecik sampai r ke issue2 besar. Ngan gelak ketawanya. Memang best r layan walupon aku sekadar pendengar je ari tu. Malas nak sambong cerita orang tua. Pendek umor plak kang. Hmmmm...



Bila cerita pasal gossip ni then aku yakin r semua orang nak x nak musti mengaku pernah bergossip (or in local termnya dikenali sebagai ngumpat kecil2an). Either korang ni jenis yang banyak info untok mengata or korang just penerima info aka pendengar yang anggok2 then kuar sepatah dua kata jer.


Sememangnya ada part memang layan r bila berGOSSIP ni. Rehat jap: Jangan kata GIRLS jer yang kuat gossip yer even LELAKI pon jaoh lebih advance mengata orang sekarang. Hei, Im 25 wokey. Dah pernah jumpa yang lelaki2 yang nampak cam BUDIMAN sesangat tapi bila mengata orang belakang2 jaoh lebih TERBAKAR dari dengar dari mulot PEREMPUAN cakap. Sapa dia mereka ni? Biar r mereka dan keluarga mereka jer yg tau...

Aku pon secara x tersengaja (wakaka.. statement x nak mengaku depan2) memang r ada part akan tershare GOSSIP gak r ngan orang2 tertentu ni. Kalu boleh aku memang x nak r tapi itu r bak kata aku tadi as 'ter' aka dalam paper Bahasa Melayu SPTM bermakna telah dilakukan (bukan secara x sengaja r)..




Then issue rasmi bergossip tu biasa r nak share cerita2 pelik (tapi belom ditentukan kesahihkan ceritanya) plus mengata tentang mahkluk2 yang terserlah perangai x bagus diaorang or tentang issue semasa luar dan dalam negeri.. Kedian matlamatnya agak mampu memberi kesedaran pada diri (ceh.., ayat poyo) disamping dapat kata putus cam ne nak ajar makhluk2 yang tidak disukai tersebut. Wakaka..





Tapi aku ada beberapa orang ni aku sangat anti kalu berGOSSIP. Dia ni jenis yang sangat2 baek kat depan orang laen tapi bila mereka2 ni dah blah then teros je dia mengata setiap inchi keburokan diaorang. Bwat aku sangat yakin bahawa manusia2 macam ni d belakang aku pasti akan mengata terok tentang aku gak nanti.. garenti..











So manusia2 luar sana.. nak bergossip boleh je kot tapi korang kena ingat mengumpat tu sama cam membunoh sedara sedaging sendiri. Fikir2kan dan selamat beramal... Wakaka

No comments: