Thursday, July 29, 2010

Maryam

19.20. Maryam berkata " Bagaimana akan ada bagiku seorang anak laki-laki sedangkan tidak pernah seorang manusiapun menyentuhku dan aku pula bukan seorang penzina?" 
She said, "How can I have a boy while no man has touched me and I have not been unchaste?"
.
19.21. Jibril berkata: Demikianlah. Tuhanmu berfirman "Hal itu adalah mudah bagiKu; dan agar dapat Kami jadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami; dan hal itu adalah sesuatu perkara yang sudah diputuskan".
He said, "Thus [it will be]; your Lord says, 'It is easy for Me, and We will make him a sign to the people and a mercy from Us. And it is a matter [already] decreed.' "
.
.
.
19.27. Maka Maryam membawa anak itu kepada kaumnya dengan menggendongkannya. Kaumnya berkata: "Wahai Maryam, sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat mungkar.
Then she brought him to her people, carrying him. They said, "O Mary, you have certainly done a thing unprecedented.
.
19.28. Wahai saudara perempuan Harun, ayahmu sekali-sekali bukanlah seorang yang jahat dan ibumu sekali-sekali bukanlah seorang penzina".
O sister of Aaron, your father was not a man of evil, nor was your mother unchaste."

.
19.29. Maka Maryam menunjukan kepada anaknya. Mereka berkata "Bagaimana kami mahu berbicara dengan anak kecil yang masih di dalam buaian?"
So she pointed to him. They said, "How can we speak to one who is in the cradle a child?" 
.
19.30. Berkatalah Isa "Sesungguhnya aku ini hamba Allah. Dia memberiku Al Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi.
[Jesus] said, "Indeed, I am the servant of Allah . He has given me the Scripture and made me a prophet.
.
19.31. dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana sahaja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku mendirikan solat dan menunaikan zakat selama aku masih hidup.
And He has made me blessed wherever I am and has enjoined upon me prayer and zakah as long as I remain alive
.
19.32. dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka.
And [made me] dutiful to my mother, and He has not made me a wretched tyrant.
.
19.33. Dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan pada hari aku dibangkitakan hidup kembali"
And peace is on me the day I was born and the day I will die and the day I am raised alive."
.
19.34. Itulah Isa, putera Maryam yang menyatakan perkataan yang benar, yang mereka bantah kebenarannya.
That is Jesus, the son of Mary - the word of truth about which they are in dispute.
.
19.35. Tidak layak bagi Allah mempunyai anak. Maha Suci Dia. Apabila dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya "Jadilah.." maka jadilah ia.
It is not [befitting] for Allah to take a son; exalted is He! When He decrees an affair, He only says to it, "Be," and it is.
.
19.36. Sesungguhnya Allah adalah Tuhanku dan Tuhanmu, maka sembahlah Dia oleh kamu sekalian. Ini adalah jalan yang lurus.
[Jesus said], "And indeed, Allah is my Lord and your Lord, so worship Him. That is a straight path."


.

No comments: