Tuesday, July 13, 2010

Best Buddy Award

Pernah x ada kawan korang kuar statement: korang r best buddy mereka dunia dan akhirat or guna ayat2 poyo cam mereka sangat2 terhutang budi ngan ko sampai janji nak jalani susah senang bersama? Kalau ya then apa first reaksi korang? Adakah korang rasa sangat2 bangga sehingga lobang hidong korang kembang 0.5 cm or korang just kata "Ya..ya..ya...." dan korang ambik duit syiling 50sen kat poket punggong seluar korang then suroh diaorang pergi berambos.


Teringat ayat2 puji2an terlampau yang pernah aku terima. 

1. Sorang mamat ni kata aku ni r kawan dunia akhirat dia sebab aku bagi hutang dia beratus2 ringgit then terfikir balik wei kawan dunia akhirat aku tu belum bayar balik lagi duit tu walupon dah 2 tahun berlalu. May be sekarang ni dia dah tengah tunggu aku kat akhirat kot nak bayar hutang tu. Memang kawan hidop mati r dia ni.

2. Then the other mamat ni plak entah berapa kali dia nak tegaskan each time dia teringat. Kedian dia kata kat kekawan laen depan2 aku "Aj r kawan terbaek yang aku pernah ada. Dia ada setiap kali aku masok hospital. Dia ada setiap kali aku ada masalah.." Awal2 memang r rasa cam mengenang budi sunggoh mamat ni tapi lama2 aku dah rasa bosan plak.Memang r dia selalu masok hospital tapi jangan r ulang skrip yang sama ngan bilangan kuasa 2 dan 3 dan 4 kali ngan ayat yang sama. Bunyik cam x ikhlas sunggoh.

3. Kedian gak ada r yang kata "Aj ko r kawan aku yang paling special dan tersendiri yang aku pernah jumpa", "Aj, kau sangat baek sebab sentiasa bersama aku susah senang", "Aj, walau aku kenal ramai kawan baru then x ada sorang pon yang leh ganti tempat ko..".. Dan reaksi aku? I wish that kalu aku boleh percaya tapi persoalannya sekarang "Mana pergi semua semua yang entitled aku as best buddy diaorang ni?" Gone with the wind..? As time goes by korang seems hilang sekali.. Hmmm...


Post kali ni bukan aku kuarkan untok bwat promosi betapa aku ialah seorang hamba tuhan  yang terbaek yang sering melakukan kebaikan or in other hand sengaja nak mengungkit setiap kebaikan yang pernah aku lakukan. No, Im not SAINT AJ. Cuma entah r aku rasa x perlu lah nak kuar statement berbaur bodek-membodek ngan ayat GRATIS ni.

Wei bro, Im 25 years old laa. The same old trick will never-ever berkesan 2 kali untok aku. Im not saying that korang just guna ayat tu untok permainkan aku or what ever (even kalu ya pon bukan ada sesapa yang laen leh tahu. Kan?). May be korang maksudkan something tapi korang luahkan ngan klausa yang terlebih2 gramatis. Akibatnya ayat korang tu berbunyi terlalu hebat. Dan aku terfikir, kalau aku tukarkan each of puji2an tu ke dalam bentok medal then baju aku mesti dah jadi sangat2 berat ngan pengiktirafan korang tu.


Plus jangan kata sesuatu kalu korang x maksudkannya. Jangan janji apa2 melainkan korang benar2 maksudkannya. As BIBLE bagitau 'Treat others as the way you want people to treat you'..







Dan seingat aku laa, aku x pernah lagi kuarkan statement 'You re my best buddy' kepada sesiapa pun. May be someday I will. But aku rasa pengiktirafan terbaek yang boleh aku lakukan terhadap kawan aku ialah hanya dengan be the best for him/her. That it. TAMAT

No comments: