Friday, July 9, 2010

Outdated

Pernah x ada sesapa kata ko ni UPDATED bila bab berpakaian? Or ttiba ko tengah jalan2 ttiba ada yang tanya mana ko beli certain pakaian yang ko pakai? Ataupon ada orang tertentu yang mintak ko tolong pilihkan pakaian yang sebijik cam ko punya? Or terlebih melampaunya bila ada orang sanggup beli baju2 ko or nak jadikan ko as MODEL utama pusat pakaian berjenama mereka. Satu word dari aku: FREAK..!!


Sejujornya aku ni bukan r jenis yg tau sangat tentang dunia FASHION2 ni. Peduli r sekarang ni tema musim panas ker, autumn ker kat dunia FASHION ia langsong x ada kaitan ngan hidop mati aku. Mostlynya aku akan pakai jer apa2 pakaian yang ada dalam almari-s (pasal aku ada 2 bijik almari pakaian dan 1 rel gantung baju) aku. Then alasankan ia nampak wokey with my body, comfortable plus sesuai ngan masa dan acara. Tamat.

Then ada r mulot2 nakal akan kata "Aj, ko punya pakaian sangat chantek r", "Aj pakai apa2 baju pon pasti nampak best..!!" or tanya "Aj, kedai mana ko beli baju ni?", "Aj, tolong carik baju yang macam ko pakai ni untok aku leh x?" kediannya membuatkan hidong aku kembang semangkok walupon aku x pasti either mereka jujor atau ada makna disebaliknya. Hmmmm..

Wei, berapa kali aku kata yg aku ni x ikot perkembangan FASHION r.. As a statement tentang Fashion ni, kalu korang beli baju semalam then pakai keesokan harinya then korang dah OUTDATED. FASHION is something yang seasonal. Tapi yang tetapnya ialah GAYA/STYLE. That why setiap individu punya dan harus punya gaya yang tersendiri. Then ada orang tu ngan gaya DARK GOTH, KOREAN, CHICKY CHICKS, INDIES, NERD or macam2 lagi r.


Kedian satu perangai burok aku gak bila aku ni sangat2 sensitif pada gaya pakaian orang aka dah jadi cam FASHION's POLICE r. I dont know since when. Mungkin sebab pengaruh cik DIDIYANA kot pasal each time bersama dia then pasti ada jer yang x kena pada pakaian org dia nampak. Warna baju r, Tudong x ssuai ngan baju r, Jeans itu ini r dan seribu satu pendek katanya x ada sesiapa pon yang betol.. Tapi aku x r as advace cam minah tu.

Sebaliknya aku rasa kasihan pada orang2 tertentu ni yang dah 20 lebih hidup tapi still tak tahu apa gaya pakaian yang sesuai untuk diri sendiri. It seems mereka ni terlepas tahap2 mencuba gaya2 tertentu before mencapai kesesuaian gaya pada diri sendiri. 

Contohnya cam lately ni aku kenal r sorang mamat ni. Then aku kata r ngan sorang kawan. Mamat tu cam budak Cina (bukan statement racist r) yang pergi sekolah ngan buku tebal dalam beg dan x cukop kedian bawak kat tangan lagi sambil sebelah tangan bawak sebotol besar air kosong. Pasal in age of 25, yap dia still ngan cara yang sama aku terangkan tentang budak Cina tu tadi. Plus tambah rambut panjang berminyak, ngan jangut sehelai dua panjang dibiarkan tak terurus, baju besar yang terlampau. Duh... sedihnya. 




Bagi aku pakaian ni bukan just a piece of kain. Tapi sebaliknya ia melambangkan diri si pemakai. So jangan pakai pakaian yang akan menjadikan korang orang laen. Dan ukor baju di badan kita sendiri. Dan jangan tiru gaya orang. FASHION adalah sesuatu yang akan tertukar ganti sebaliknya gaya/stail adalah tetap. Create and be your own stylist. Be yourself. Fikir-fikirkan dan selamat beramal.. Wakaka..

2 comments:

pinafore purple said...

hoh. bukan salah kita bila jadi Fashion's Police. Salah mereka yang menyemak depan mata kita dan berpakaian yang menyebabkan mata kita berbulu je bila tengok. betul x, baby??

Aj Abdullah said...

Kataku sambil berfikir panjang "Ada perkara yg tetaqp x akan berubah walau betapa masa lama berlalu... Hmmmmmm"