Friday, July 30, 2010

Tudung

Bermesej ngan sorang kawan lama masa belajar kat Universiti dulu. Asalnya aku just tanya dia tentang filem THE LAST AIR BENDER (pasal dia yang start memperkenalkan aku to this series). Borak punya borak then keluar issue laen. Issu sorang budak separa tomboy yang rambut selalu bertukar color (hmmm.. bukan aku dulu cam tu jugak ker?), ngan perangai hampir jantan, muka rock habis ttiba dapat tahu yang dia sekarang bertudung labuh. Hmmmm



Aku gila tergamam. First aku andaikan yang dia hanya guna tudung cam SHEILA RUSLY ker or BIENDA ker or paling koman ikut trend cam tudung DATO SITI NURHALIZA ker. Bila kawan aku tu kata dia pakai tudung labuh then aku tergamam sangat2. Otak terhenti..
.
Aku neutral jer ngan wanita bertudung. Tudung sepatutnya (dari sisi Islam) adalah kain yang digunakan untuk menutup aurat di kepala wanita. Even in wanita CHRISTIAN zaman pertengahan dulu pon pakai tudung ngan tujuan yang sama. And even women in ORTODOKS JEWISH pun sama gak.

Cuma sekarang ni tudung dah jadi macam fashion or trend. Pakai tudung tapi tak sembahyang. Pakai tudung tapi sebar cerita keburukan orang sana sini. Pakai tudung tapi guna baju nampak ketiak. Pakai tudung tapi bwat video lucah. Sedangkan orang negara luar sanggup bergaduh mati-matian dan naik turun mahkamah hanya sebab nak mempertahankan tudung.
.
.
.
.
.
I dont wanna comment r bila ada yang kata "Aku x bertudong tapi aku semayang" or "Ompuan yang bertudung pon belum tentu baek then masok syurga".. Semuanya itu urusan dia dan Tuhannya sahaja. Tapi aku cukup x suka bila ada aktivis yang kata bertudung ialah cara Islam mengongkong, melanggar kebebasan hak dan eksploitasi terhadap wanita muslim. Tapi kalu wanita separa or berbogel penuh plak x ada apa2 penentangan dunia.
.
.
.
.
.

Dan dalam hidup aku gak ada banyak tranformasi berlaku kat wanita2 di persekitaran. Ada yang dulu x bertudung then mulai berjinak bertudung dan ada yang dari bertudung terus gone with the wind. I no komen.









Cuma kawan ni tadi musti dah mendapat 'Nur dari Illahi'.. Alhamdulillah..





Bila masa turn aku plak (bukan turn aku bertudong r buduh)

No comments: