Tuesday, February 21, 2012

Rumah Tinggal

Aku sekarang ni (pada masa aku tengah type post ni) tengah layan cerita Haunted Changi, sebuah filem bertemakan paranormal yang dibikin around 2011 di Singapura. Yap, Changi tu terletak di Singapore okey. Ia mengisahkan a group of teenagers yang merakam perjalanan pengembaraan paranormal mereka di Hospital lama Changi yang cukup terkenal serata Asia as a haunted place ar. Hmmm..


Kalau orang yang kenal aku pasti tahu bahawa aku ialah seorang lelaki yang penakot nak mampos tapi dalam masa sama aku suka mencabar sisi penakut aku tu. Contoh cam aku takut pada ketinggian so aku selalu cabar diri aku untok naik bangunan tinggi guna laluan yang merbahaya or aku takut pada paranormal stuff but aku leh jer pergi 'tempat-tempat' yang orang tak berani nak pergi sebab ramai yang kata tempat tu ada 'something'..

I dont know why aku suka cabar diri aku pada perkara cam tu. It seems kalau kita berada kat satu tempat asing then kita perlu sesat dulu untuk tahu tempat tu secara keseluruhan then kalau kita tak berani nak sesat then selamanya kita akan stuck di situ jer.


...


Aku suka pada rumah lama yang ditinggalkan terutama jenis rumah zaman British dulu-dulu disebabkan rekaan seni bina dia sangat vintage yang cool. Ada 1 tempat di Kuching ni namanya Jalan Bukit Hantu (dude, nama tempat pun dah bagitahu apa yang ada kat situ rite?) di mana zaman dulunya ia menempatkan rumah-rumah pekerja kerajaan tapi as time goes by ia dah ditinggalkan.

Pemandangannya sangat cantik. Just imagine kawasan berbukit bukau most permukaanya hanya pokok-pokok besar dan rumput permaidani (tak ada kawasan semak samun or lalang sangat) yang selang beberapa meter ada rumah-rumah lama tu secara berasingan. 

Most of the time aku mempersoalkan gak dalam diri apsal rumah-rumah tu masih cukup terjaga ngan dinding still ngan cat putih bersih, tak ada sampah sarap dan kawasan sekitar rumah tu terpelihara sangat sedangkan tak mungkin pihak pembandaran ada masa nak bersihkan sebab kawasan tu hutan dan tak didiami sesiapa.



...



Setiap kali aku masuk rumah tinggal ni then otak aku pasti terfikir: rumah ni mesti ada cerita sendiri aka it seem cam cuba nak bagitahu kita sesuatu (or at least otak aku je cuba nak buat-buat cerita). Mana taknya kekadang kalau masok satu rumah tu it seems like apsal pemilik rumah ni cam berebut sangat nak pindah ngan banyak lagi barang-barang berguna ditinggalkan or apsal satu bilik ni cam terbakar ngan kesan hitam asap memenuhi ruang bilik dan kat center tu ada meja kecil dan di atasnya ada bible?

Ada satu hari ni aku dan sorang kawan ni gi satu tempat ni ar. Kat tempat tu ada beberapa blok hostel dan satu blok tu dikosongkan. Siap setiap pintu masok each dorm dipaku ngan kayu palang. Even dari luar blok tu dah tulis besar-besar dilarang masok. Ada urban legend kata pernah ada student bunuh diri dari tingkat atas blok tu. Dan bila kami masok dan rasa goosebumps memang ada. Bila kuar dari tempat tu kami share kata kalau kami tak dengar cerita pelik-pelik orang tentang blok tu then mesti kami tak akan fikir dan takut kan?





Or otak kotor aku pun selalu fikir gak what if kalau ada 'sesuatu' yang ikut sekali aku balik nanti? Wakaka




















Teringat aku Malaysia pernah kuarkan filem tajok Misteri Istana Lama yang guna pendekatan paranormal ngan video cam amature then ada ar beberapa rakyat Malaysia ni marah-marah bagi komen kat satu blog ni "Kata cerita realiti, dalam filem tu ada yang mati tapi apsal mamat tu leh kuar tv plak tadi? Dasar penipu filem Melayu nih..!!"

Buat aku terfikir either rakyat Malaysia tersebut sangat BODOH or dia sangat-sangat BODOH...!!

No comments: