Tuesday, January 3, 2012

Bebudak Zaman Sekarang

Masa kerja wayang dulu ada sorang crew ni yang tengah cuti sekolah kerja sambilan kat situ dan tanya aku tentang komen aku untok filem Push In Boots then aku kata ar jujor yang filem tu just biasa-biasa jer dan lebih mengecewakan sebab ia sikitpun tak masukkan as cerita Push In Booth as dalam buku cerita yang aku used to baca masa kecik-kecik dulu. Then dia tanya penuh kehairanan dan cam tak percaya "Push In Booth ada dalam buku ke?" Hmmm


Sama gak masa aku jual tiket then cam waktu tayangan filem The Three Musketeers then aku bersoal jawab ngan customer yang mati-mati tak tahu and tak pernah haram dengar nama tu. At least kalau korang tak pernah baca buku then tak kan tak pernah tengok kartoon, drama series, filem-filem remake lain ke. Or filem Sherlock Holmes terkini ni leh plak ada orang baru tahu rerupanya ia adalah karya penulisan dari Sir Arthur Conan Doyle. Masalahnya ada ramai yang fikir cerita tu ialah cerita baru plak. Hmmm



Situasinya sama cam anak buah aku yang umor 9 tahun leh cam sangat tak percaya cam mana aku leh tahu apa yang berlaku pada Goku dalam Dragon Balls, or Pokemon, Digimon, Arale, Doraemon etc tu. Sebab tak percaya yang cerita yang sama pernah dimainkan pada zaman aku masih kanak-kanak dan diulang tayang semula sekarang ni dan mungkin akan sekali lagi pada anak diaorang nanti.








Punca aku keluarkan post ni ialah bila my 9 years old nephew terjumpa buku lama kami adik beradik masa kecik dulu titled Nancy Drew bla bla bla laa then aku kata ar kat dia yang buku tu best. Dan sekali lagi dia tak percaya dan letak tepi dan kembali kepada permainan dia. Wow, aku pada umor dia dah khatam buku tu, buku The Famous Five, Hardy Boys etc. Budak zaman sekarang ngan buku senipis tu pun susah nak baca sehelai muka surat pun. Hmmm..










Sama gak cam dah habis baca buku Puss In Boots, The Ugly Duckling, Pinocchio dan seantero buku fairy tales yang lain yang kalau aku sebut satu watak pada budak sekarang then mereka akan kata "Oooh Pinocchio yang ada dalam Shrek tu eh?" tanpa tahu asal usul watak sebenar.














Sama cam orang sekarang ni gak bila tengok mahasiswa buat demonstrasi itu ini then kata bodoh, tak bertamadun, tak kenang budi etc tapi bertahun-tahun yang dulu bila Mahathir dan Anuar jadi mahasiswa dan buat benda yang sama then tak ada sapa yang bising. Sebab mereka tak tahu dan tak nak ambik tahu. Hmmm

No comments: