Sunday, January 8, 2012

Main Hantu

Sewaktu my 10 years old nephew kata dia dengar satu bunyi yang pelik di luar biliknya malam tu, aku just ketawa besar. Reaksi yang sama setiap kali dia suarakan ketakutannya yang bagi aku lelaki kecil itu memang takut pada semua perkara. Pada kucing yang mengiau pada waktu malam dia takut. Pergi ke tandas malam-malam lagilah dia takut. Ada bayang hitam lah katanya. Itu ini. Tapi ada sesuatu yang menjadikan malam tu sedikit berbeza. Ada satu bunyi pelik di sebalik bunyi bising titik-titik lebat pada hujan. Bunyi pelik.

Aku suka meliarkan imaginasi aku untuk sesuatu yang seram pada waktu malam yang creepy di tempat-tempat yang creepy walaupun pada dasarnya aku ialah seorang yang agak sangat penakut. It seems feelnya cam makan ABC pada jam 2-3 pagi waktu hari hujan kat luar rumah. Ais yang lambat mencair akan lebih terasa sejuk dan nikmat sebenarnya.

Few years dulu kalau lepak tengok wayang then lepak Mc D akan habis jam 12-1 pagi dan aku plak masa tu selalu bawak motosikal dan balik rumah di Santubong yang kalau korang tahu jalannya agak sunyi melainkan weekend ar. Then akan lalu kat tempat yang tak ada rumah orang yang selalu orang yang 'bernasib baik' akan tengok 'itu ini' or paling koman terhidu bau 'itu ini' then terus dalam otak what if suddenly kat tepi jalan tu suddenly aku ternampak sorang girl yang typically baju kurung putih ngan freehair cam guna Sunsilk or paling koman motosikal aku suddenly mati enjin dan rasa kat seat belakang berat semacam etc.

Entah apsal aku sangat  suka fikir benda-benda cam tu sedangkan aku tahu kalau benda tu benar-benar berlaku, aku pasti dah pengsan atas jalan tapi masih each and every time lalu tempat tu jam1-2 pagi still suka nak meliarkan imaginasi untok fikir benda-benda tu.



Or masuk rumah lama yang ditunggalkan then rumuskan ngan kekawan apa yang sebenarnya berlaku kat situ sebelum ni berdasarkan perabot yang ditinggalkan just like that dan keadaan dinding yang cam dibakar then kata ngan kawan 'what if kalau ada benda yang ikut kita lepas ni?' 

Realitinya kalau benar dah habis naya ar.. wakaka

















May be sebab kita selalu dimomokkan dalam tv or filem yang kalau cerita hantu then hantunya sangat aktif dan effecknya sangat-sangat menjejaskan kehidupan tahap gaban tapi bila in real life semuanya seem sangat pasif. 






As sorang kawan aku ni kata "Hantu dalam cerita tu semuanya tipu. Diaorang mana leh apa-apakan kita pun"


























...














Tadi abang, my 10 years old nephew kata dia dengar bunyi pelik dalam bilik tidur dia. Then aku terfikir what if apa yang dia dengar betul-betul ada.. wakaka

No comments: