Friday, January 6, 2012

Dunia Tanpa Teknologi

Korang pasti pernah dengar orang kuar statement cam: Aku nak tutop account FACEBOOK aku sebab ia menjadikan hubungan aku ngan awek aku makin tegang, aku tak dapat fokus pada apa-apa pekerjaan yang aku buat, hal ehwal anak-anak dan suami aku makin terabai aka makan pakai mereka makin tak terjaga, social life aku makin hilang etc. Gosh, apasal manusia mudah sangat salahkan benda lain dan tak ngaku ia salah mereka sendiri? Hmmm..


My 6 years old niece dah ada account FACEBOOK. Dia dah tahu main game kat tenet ngan guna aplikasi-aplikasi lain dalam tenet. Kalau setakat nak guna YOUTUBE dah biasa sangat. Handphone emak dia dah jauh dia explore. Abang dia since dari umor 7 tahun dah ada handphone sendiri. Sekarang umor dah 10 tahun, dah banyak selok belok teknologi yang dia tahu. 

Kalau ingat-ingat balik pada usia sebaya dia dulu, aku masih main tangkap belalang belakang flat polis kami je. (Yap, aku tak tangkap belalang tu. Aku just tengok sebab nak tangkap sekor nyamok pon bukan maen susah inikan pulak belalang yang melompat jauh-jauh). Even first handphone aku dapat pun NOKIA 3315 yang sangat vintage sekarang ni. Itupun waktu aku umor 18 tahun as hadiah untok result SPM aku yang tak seberapa. 

As aku tengok anak buah aku yang besar tu hidup dia berkisar pada komputer-tv-komputer-tv jer. Kalau petang-petang kawan dia datang then baru main. Even kalau ada pilihan antara kawan dan komputer dia lebih refer pada komputer. It seems kekanak zaman sekarang tak ada masa nak perkembangkan bakat dalam diri selain dari menghabiskan sisa kanak-kanak mereka di depan kaca tv dan komputer.





Sebagai seorang lelaki yang zaman kanak-kanaknya tak ada teknologi canggih dan rancangan tv yang mostly berkisar hanya pada RTM1, TV3 dan Siri Pendidikan yang berulang-ulang cam Sang Kancil yang selalu bagi warn kat monyet "Jangan Monyet, cili tu pedas" but still monyet tu nak makan sehingga masa lebih dihabiskan ngan apa sahaja perkara cam baca buku, main-main ngan anak-anak jiran, quality time ngan parents dan adik beradik, lepak kat library ngan kekawan sama sekolah etc dan lebih penting ia memberi ruang untok aku mengeluarkan bakat aku dalam melukis.




Then ada masa terluang aku akan ambik kertas dan pencil then melukis dan melukis.





Sehingga wujud tempoh teknologi datang dan yap aku mulai menggunakan adobe photoshop dan game dan perisian-perisian lain yang menjadikan aku stuck 24/7 depan labtop dan internet dan bla bla bla..







Akibatnya lukisan ke mana dan alat-alat lukisan dah hilang. And recently aku check yang acrylic color aku dah keras tak dapat guna dah.









As not so wisdom word dari mat salleh ada kata yang to much porn akan menghapuskan imaginasi lelaki terhadap seks so as ketagihan teknologi juga mampu menghapuskan imaginasi manusia. But aku tak pernah salahkan teknologi sebab teknologi just a thing or a method. Semuanya bergantung pada siapa yang mengendalikannya.














So tadi aku ke bandar Kuching membeli warna acrylic baru ngan charcoal sticks yang aku tak pernah dan cuba nak try melukis balik. Hmmmm..










Plus tak lupa dalam gambar atas ni ialah karya terbaru aku guna paper clay dan aku warnakan guna acrylic. 1 thing about paper clay ni ialah ia more to paper rather than a clay.. Hmmm

No comments: