Thursday, November 4, 2010

Menyesal

Aku sangat-sangat tak suka setiap kali orang kata pada aku "Kan aku dah cakap tadi tapi tak nak dengar. Sekarang amacam..?" Goosh.. Suck isn it? Betapa kalu dunia ni tak ada ketamadunan garenti either aku tumbuk mata sebelah kanan dia or beli pistol murah then tembak jer.. Tapi masalahnya aku suka plak kuar statement yang sama kepada orang lain. Salah satu kepuasan aku. Karma thing: you did shit thing to others then others will do the same to you too. Hmmm.. 


Bila bercakap tentang kejayaan then terdapat 3 jenis manusia. Manusia pertama pernah gagal dan belajar melalui kegagalannya. Manusia kedua plak tak pernah gagal tapi belajar dari kegagalan orang lain. Manakala manusia ketiga plak tak pernah belajar dari kegagalan diri sendiri atau dari kegagalan orang lain. Plus lebih teruk apabila dia juga asyik keep repeating kesalahan yang sama berulang-ulang kali. Aku? Aku ketiga-tiga jenis manusia tersebut tapi ia lebih kepada yang ketiga r. Hmmm...

Sejujurnya aku bukan jenis manusia yang bila dah terhantuk baru mengadah (betul ke peribahasa ni?). Or dalam ayat yang lebih mudahnya aku tak suka menyesal dikemudian hari. So most of the time aku belajar dari pengalaman silam. I did a few mistake before so aku sedaya upaya untuk memastikan yang the same mistake will never ever happens lagi. Sebab kesalahan lepas feel sangat SUCKS dan aku tak nak menyesal dan rasa as SUCKS as seperti each time aku menyesal pada kesalahan yang sama dahulu.







Tapi...,








ada part aku memang sengaja membiarkan diri aku buat kesalahan yang sama. Bukan sebab aku enjoyed rasa SUCKS tu tapi hei, aku yakin ada antara korang yang mungkin akan buat benda yang sama gak. Kesalahan tu ialah: korang beri others peluang kedua, ketiga, keempat, kelima dan seterusnya kepada orang yang pernah buat korang feel SUCKS walaupun korang yakin betapa banyak peluang korang beri pada mereka, but still mereka akan terus buat korang SUCKS dan berterusan SUCKS..













Mungkin semuanya sebab korang rasa korang perlu diberi peluang kedua each time korang buat salah supaya korang mampu memperbetulkannya. Cuma bukan semua masa orang yang korang beri peluang tu akan memperbetulkan kesalahannya. 














Plus bukan semua orang sama seperti kita: mampu memberi peluang kedua setiap kali kita buat kesalahan..

No comments: