Saturday, December 22, 2012

Perempuan, Islam & Tudung

Soalan: 
1. Susah ke jadi seorang yang berjantina perempuan ? 
2. Susah ke jadi seorang yang beragama Islam? 
3. Susah ke jadi seorang yang berjantina perempuan, beragama Islam dan memakai tudung ?


Kampong aku majoriti Melayu tapi ada gak Cina dan Iban. So satu hari ni aku hantar mak aku gi satu kenduri dalam kampong ni. Then terlintas ar sorang mak cik ni. Memula cam tak kenal tapi bila toleh rerupanya nenek kawan aku yang Iban ni. So aku dan emak saling tertanya ar either dia dah masuk Islam ke apa. Kedian balik dari kenduri tu emak aku kata rerupanya si nenek Iban tu pakai tudung sebab dia kat itu trend fashion sekarang ni. Hmmm..

...

Aku quite open then bila sorang perempuan Islam tu nak bertudung or tak then itu ialah pilihan dia. Cuma issue yang aku nak bawak kali ni ialah tentang perempuan Islam yang memilih untuk bertudung. Aku jelaskan situasi ni dan please kata kau pun pernah alami gak.

a. Pakai tudung mini yang nampak rantai, sebahagian leher dan bahagian atas dada.
b) Pakai tudung tapi baju ketat, legging or pendek cam baby-t
c) Pakai tudung tapi jambul rambut keluar.
d) Pakai tudung atas paras dada
e) Pakai tudung guna kain jarang yang sah-sah nampak rambut
f) Pakai tudung cuma kat office tapi keluar then freehair
g) Pakai tudung tapi datang bulan jer sentiasa aka tak sembahyang
h) Pakai tudung tapi dating tempat gelap then siap rakam aksi 3GP lagi.


Bagi aku once sorang perempuan Islam memilih untuk pakai tudung then ia dah jadi satu bentuk aku janji bahawa dia komited untuk menutup aurat dan menjalani cara hidup Islam yang sebenarnya. Sebaliknya now a day ramai yang beranggapan bahawa tudung ialah fashion menutup rambut dan bukannya amalan menutup aurat. Sekaligus membenarkan kata-kata nenek kawan aku yang Iban tu: semua orang leh ikut trending pakai tudung. Hmmm

Then pasti ada yang kata: Perempuan Islam hari ni dah tak boleh berpakaian cam tudung labuh ustazah sekolah ngan baju kurung jer lagi. Nanti masyarakat dunia akan pandang kita sebelah mata. Kita perlu memperbanyakkan gaya-gaya muslimah termasuk transformasi tudung mereka sekali. Yap, aku tak menentang lumrah wanita mahu nampak cantik tapi sejujurnya ramai jer orang luar sana or selebrity yang bertudung ngan elok: labuh dan tak berpakaian ketat dan still menutup aurat mengikut kehendak Islam.













It seem like tengok perempuan bertudung yang nampak jambul. Dah alang-alang tutup sebahagian besar rambut then kenapa susah sangat nak tutup keseluruhan? Apsal takut hilang imej datin ke? Btw, Islam tu agama yang sempurna tapi penganutnya saja yang kekadang lupa dan merosakkan kesempurnaan tu. Hmmm


No comments: