Tuesday, December 11, 2012

3 Soalan Mencabar


Aku gi Borneo Convention Center hari ni tadi untuk event latihan dan kerjaya. Matlamat nak cari kalau ada kursus-kursus pendek cam bakery etc ke last-last mostly yang banyak hanya kolej-kolej swasta yang nak carik student lepasan SPM. So dalam kira-kira sejam tadi tu ada 3 soalan yang bagi aku a bit mencabar gak ar. Antaranya:


1. Adik tamat SPM ni nak sambung belajar lagi tak..?
Duh. May be sebab kebanyakkan target diaorang yang dapat ialah bebudak yang baru habis SPM tapi kalau tengok muka aku ni sah-sah dah leh jadi bapak orang ngan perut aku cam orang ngandong 3 bulan pun leh claim as budak habis SPM gak ke..? Hmmmm..


2. You are Malay (ngan muka tak seberapa nak yakin) then how come you can speak English so well?
Dia Cina dari Semenanjung tapi dah 3 tahun kat Sarawak. Kalau ada orang kata aku Chinese look then aku dah pernah dengar tapi aku x pernah lak tahu yang aa stigma orang Melayu tak tahu cakap omputeh langsung. Umor dia 40 tahun lebih dah wei. Tak kan sepanjang tempoh tu dia tak pernah jumpa sorang pun orang Melayu yang tahu cakap omputeh..? Hmmm


3. You're good in English, high confident, good in customer service but how come you're still not working..?
Soalan paling susah dan aku just balas ngan senyuman jer sambil dalam hati kata 'Saya siwazah pemilih..' wakaka.












Aku balik ngan tangan kosong dari event tu. Hmmm..

No comments: