Thursday, December 27, 2012

A Short History Of Tractors In Ukrainian Book Review

Tajuknya sangat panjang: A Short History Of Tractors In Ukrainian. Buat kita nak mempersoalkan either buku ni ialah sebuah novel cereka or sebuah kajian ilmiah tentang sejarah jentera traktor di Ukraine. Waktu aku ternampak buku ni aku terus tertarik sebab kertas kulit bukunya yang cam buku latihan sekolah yang warna coklat tu dan reka bentuk covernya yang ringkas dan menarik.


Senario:
Apa reaksi korang kalau bapak korang umur 80++ yang kematian isteri dua tahun lepas dan satu hari dia call kau kata dia nak kawen baru ngan sorang wanita yang umurnya 30++ dan ada anak sorang. Menjadikan ko hairan bila bapak kau tak ada harta pun untuk dikikis. Hmmmm..


Aku baca perenggan pertama jer dah buat aku rasa yang buku ni akan jadi best sebab idea utama yang nak dibagitahu dalam keseluruhan novel tu dah cukup menarik. Aku punya expextation awal ialah bini baru bapak tu pasti tak ar tipikal yang dijangkakan as pembaca tapi sebaliknya tak. Dia memang tipikal. Malah jadi leih teruk bila bini baru tu badan besar ngan big 'assets', rambut diwarnakan ngan blond color dan pakai skirt jeans pendek.

Baca cerita ni terus bagi aku imaginasi tentang cam mana aku nak gambarkan watak-watak dalam novel ni. Aku gambarkan Valentina si Ibu tiri as Jennifer Coolidge ngan aksi dia yang cakap English tak fasih ngan Ukrainian accents cam dalam 2 Broke Girls.


Manakala si bapak yang nerd, kurus dan susah nak difahami ngan idealogi dan cerita-cerita pelik lak buat aku terus teringat pada pak cik Woody Allen yang cam senang je kena buli dek wife dia.


Kedian watak anak bapak tu yang cukup negatif dan asyik nak marah jer sepanjang masa aka Vera lak aku bagi kat Joan Cusack sebab teringat watak dia dalam Raising Hellen yang cukup serius memanjang. 


Manakala watak Nadia lak rasanya sesapa jer leh bawak. Aku tak dapat nak imagine sesapa pun sepanjang aku baca novel ni.

Novel ni aku ambik masa seminggu untuk tamat baca. So ia bukanlah novel yang cukup menarik yang leh buat kita duduk tanpa sedar masa berlalu dan suddenly kita perasan ia dah dimukasurat terakhir. Cerita ni tak menampakkan klimaks naik turun yang ketara. Ia lebih banyak mendatar seem like orang bercakap dan bercakap tanpa henti ngan nada monotonous tapi walaupun mukanya serius tapi ia mampu buat kita ketawa. 

Aku tak tahu entah apsal bila aku baca novel ni terus keluar imaginasi aku ngan jelas cam mana watak ngan scene ngan babak berlaku. Dan humornya cam tengok cerita lawak filem dari Britain yang serius tapi akan buat kita tersenyum memanjang.










Kesimpulannya: kalau korang harapkan akan ada scene beberapa orang remaja berbunuhan semata-mata untuk menang rancangan realiti then aku tak syorkan korang untuk baca buku ni. Buku ni lebih santai, dewasa dan jenakanya bukan jenaka cam Mael Lambong, Hantu Botol Kicap dan seumpamanya. Hmmm..



p/s: Korang tanya "So apa kaita ngan Tractor tu..?" Tajuk buku ni ialah tajuk buku yang sedang diusahakan oleh si bapak untuk tulis. Hmmmm..

No comments: