Tuesday, December 11, 2012

Teori Kelahiran Semula

Korang pernah tak first time gi satu tempat tapi bila sampai sana korang rasa cam pernah gi jer tempat tu sebelum ni or korang jumpa sorang minah/mamat ni then entah apsal ko rasa sangat familiar ngan dia sedangkan itu adalah pertama kalinya korang berdua berjumpa? Fenomena tu dinamakan as Deja Moss. Eh, bukan. Sorry, ia adalah Dejavu. Hmmm..


Semalam kat The Paranormal Zone di NTV7 mengeluarkan topik tentang kelahiran semula. Walaupun teorinya agak nonsense sebab kita tak sebenarnya mati meanwhile kita akan lahir dan lahir semula. Or in other wordsnya: setiap kali kita lahir then kita akan lupa siapa diri kita sebelum ni dan kita ada possibility untuk buat kesilapan yang sama yang pernah buat pada kelahiran sebelum ni namun masih ada lagi memori kehidupan sebelum ni yang berbaki sedikit pada diri kita yang kita tak pasti either ia mimpi or ilusi. Plus maknanya teori tu menidakkan kewujudan syurga neraka ar kan? Hmmm

Tapi ada 2 perkara yang a bit cool ar dalam rancangan malam tadi. Firstnya pada pioneer teori kelahiran semula ni yang menjadikan beberapa orang kanak-kanak 2-4 tahun as bahan kajian dan resultnya bebudak tu majoritynya ada cerita yang agak kukuh tentang kehidupan orang lain yang dibuktikan as kehidupan terdahulunya. Nonsense partnya: even tho bebudak ni pure dan suci dari anasir luar tapi memang sifat semulajadi bebudak pandai reka cerita pon kan? Hmmm..

Second bila ada pakar-pakar tertentu zaman sekarang yang leh buat terapi untuk buat kita tahu apa kehidupan lepas kita. Dalam episode malam tadi lak sorang pakar dijemput untuk buat terapi yang sama kepada pengacara tu. So pengacara tu kata ar yang kehidupan sebelum ni dia ialah sorang gadis France berambut blond yang ada sebuah bakeri dan mati pada usia 45 tahun akibat kanser pada zaman 60-an gitu. Ceritanya cam ada basic yang kukuh pada nonsense partnya as an adult each of us pasti ada imaginasi yang secara sedar tak sedar kita akan keluarkan pada moment tu. Walaupun pakar tu kata realitinya seseorang perlu hadiri beberapa session baru leh dapatkan bukti lebih kukuh ar. Hmmm..












Tapi bila masukkan part dejavu tu then ia jadi cukup misteri. Adakah tempat or orang tu pernah muncul dalam mimpi-mimpi kita sebelum ni menjadikan bila mereka muncul then kita rasa cam familiar...? Kerja tuhan kekadang cukup sukar untuk difahami oleh akal manusia kan? Hmmm..

No comments: