Thursday, March 1, 2012

Mirage Dunia Mimpi

Mimpi adalah satu perkara yang pelik cam it seem like kita melihat diri kita berlakon dalam sebuah drama or filem yang dilakonkan sendiri oleh kita tapi kita tak mampu buat apa-apa pada lakonan kita tu. Hmmm...


Malam tadi (or specificallynya dah masuk waktu pagi ar aku baru tidor) aku mimpi aku berhutang ngan ALONG RM2000 (bukan abang sulong aku) dan aku terlupa nak bayar untuk tempoh 2 tahun dan suddenly dia datang dan mintak balik siap ngan interest berkali-kali ganda lebih besar dari jumlah asal. So berlakulah adegan lari dan kejar mengejar dalam mimpi tu sehingga aku perasan: Duh, apsal set mimpi kali ni cam familiar. Yap, sebab aku pernah gak set yang sama dalam mimpi-mimpi yang bergenre lain previous ni. Fail..

Tapi aku tak pedulik sebab adrenalin aku semakin kuat bergoncang dan dialog dalam mimpi kali ni memang power dan aksi stund dia lain sangat sehingga aku rasa cam dah nak menanggis sangat sehingga alaram handphone aku berbunyik menandakan Suboh dah masok sekaligus sekali lagi aku tak tahu cam mana ending mimpi malam tadi sama seperti mimpi-mimpi yang lain gak. Hmmmm..


...


Kalau korang pernah layan INCEPTION then korang pasti akan bersetuju dengan beberapa fakta tentang mimpi yang dinyatakan oleh Christopher Nolan cam tentang mimpi ni kita tak tahu cam mana ia bermula dan bagaimana ia berakhir sebab kita kita hanya sedar ia dah berjalan dan suddenly kita berada dalam satu bab and miracally kita tahu apa dialog dan kehendak babak tu tanpa diarah sesiapa. 

Dan mimpi ni cam sangat singkat. Cam setengah jam jer rasanya sedangkan kita dah tidur lebih 6 jam. 





Aku tak tahu orang lain tapi bagi aku mimpi mostly kita just bertindak sebagai penonton. jer Kita tak mampu nak bertindak apa-apa dalam mimpi. Ia tak macam Impian Ilyana Sunsilk yang mana kita leh sms dan sms terbanyak akan decide apa yang Ilyana akan buat on next series (gosh, Ilyana dalam series ni memang ada masalah nak buat decision tahap nak mampos ker?). 

Aku pernah bermimpi 1 malam ni dan aku yakin yang aku cuba mengawal or cuba berfikir sendiri dalam mimpi tu bila part dalam mimpi aku dudok kat satu seat bawak iPad (yap, aku mampu memiliki iPad dalam mimpi jer) dan try nak google sesuatu. Situasi yang berlaku ialah bila aku accidentally terjumpa sorang pelakon ni tapi aku tak ingat nama dia. Sedangkan otak aku ingat nama filem yang dia pernah berlakon so aku try nak type Pontianak Tebing Biru tapi hasilnya aku tulis something like this:


ewrewttteeeeeawqadscc



Dalam mimpi tu sendiri aku hairan apsal aku x pandai nak eja or tulis. Then aku backspace dan try sekali lagi dan sekali lagi ia gagal. It seem otak tak mampu nak mengeja dalam mimpi. Hmmmm..






















 
Aku tak tahu cikgu korang tapi aku punya cikgu yang narrow minded yang berfikiran cam tolol sikit ngan kuarkan soalan-soalan or statement pelik bila membebel ngan pelajar cam: Saya tak faham apsal budak kecik kat negeri mat salleh kecik-kecik lagi dah pandai speaking omputeh or kalau awak nak pandai Inggeris awak kena mimpi dalam bahasa Inggeris. 


Aaar.., cikgu ni fikir mimpi cam tv ASTRO eh? Leh tukar bahasa..







Btw teringat 2 tahun lepas masa tidur ngan  3 orang rumate. Sorang ni sensitif sikit bab tidor dan aku plak kaki berdengkor dan bercakap dalam mimpi. So setiap pagi dia akan membebel kata "Aj, ko mimpi buat public speaking lagi ke malam tadi? Lancar je berucap dalam bahasa omputeh?"


Selamat bahasa omputeh dan bukan bahasa korea. Hmmm

No comments: