Monday, March 26, 2012

Real Hunger Game

Satu peringatan penting each and every time kalau korang nak tengok movie yang diadaptasi based on novel ialah jangan baca novel terlebih dahulu. Just watch the movie first then baca ar novel tu sebanyak kali mana korang nak. Sebabnya walau se-box office mana sekalipun movie tu tapi kalau korang baca novel first then korang pasti akan kecewa.Hmmm..


Macam mana agaknya rancangan realiti akan datang? Please jangan kata ia masih lagi sama cam Akademi Fantasia lagi.. Or mungkin Hunger Game boleh memberi inspirasi untuk generasi sekarang fikirkan. Realiti yang benar-benar realiti. Sekumpulan wakil remaja berumur antara 12-18 tahun dipilih dari kawasan-kawasan memasing dan mereka akan ditempatkan di satu kawasan hutan dan mereka perlu bersaing survival sesama mereka sendiri sehingga the end seorang akan menjadi juara.

So apa yang membezakan realiti Hunger Game ni ngan program realiti yang sedia ada sekarang ni? So sure there will be no such thing as penyingkiran yang akan melibatkan sesi air mata sambil heret beg pakaian keluar. or no aksi bogel catch guna CCTV dalam bilik mandi. Sebaliknya Hunger Game ni memerlukan peserta bersifat barbarian aka they need to kill other participants to win the game. Dan menjadikannya lebih realiti, kamera satelit yang tersembunyi digunakan secara langsung untuk dijadikan tontonan golongan kaya.. Hmmm..


...


Korang pernah tengok filem Kaiji: The Ultimate Gambler tahun 2009..? Cerita tu kalau just tengok based on poster or trailer jer then ia akan nampak sangat membosankan ar tapi realiti cerita tu best dan memperlihatkan sisi hitam Jepun cam dalam kekejaman komik Junji Ito gak ar. Ia adalah cerita tentang konspirasi tersembunyi golongan-golongan kaya Jepun yang menjadikan nyawa manusia sebagai satu hiburan yang menyeronokan.

Or filem Hostel yang tak kurang sama ngan idea lebih gila-gila minat pertaruhan golongan kaya yang melampau-lampau.

Idea yang sama cuba dinyatakan dalam Hunger Game gak walaupun dalam penyampaian yang lebih ringan dan sesuai untuk tontonan semua lapisan umur. Malah ia dijadikan satu pertandingan paksa rela yang ditayangkan dikhalayak ramai. But still ia masih lagi cuba menjelaskan bahawa nyawa manusia adalah sekadar bahan hiburan untuk orang-orang kaya. They dont care tentang nyawa orang yang mereka tak kenal terkorban as long ia bukan nyawa mereka or keluarga mereka. Hmmm..














Sejujornya memula aku tak terdetik hati sikitpun nak tengok filem ni. Sebab tak ada daya penarik yang bestpun.  Tak macam The Avanger or Spiderman nanti. Tapi bila dah layan Hunger Game ialah sebuah cerita yang best. Membuatkan aku tak sabar untuk tunggu sequel filem ni kelak. Huhuhu..













 
Dan lebih suck it happen in reality gak. Nyawa adalah milik orang kaya. Mereka tak peduli pada nyawa askar or nyawa rakyat yang terkorban. Or pada masyarakat dunia yang kelaparan, mangsa rogol, aids, pelacuran, buruh kanak-kanak etc. Mereka hanya mempedulikan hidup mereka jer.

No comments: