Friday, March 25, 2011

Living In Kuching

Sewaktu belajar di universiti dahulu, anatara soalan lazim yang sering ditanya oleh some pelajar intelektual dari Semenanjung kepada pelajar Sabah and Sarawak ialah: Macam mana korang hidup di sana? It is hard to live in a cave, atas pokok, pakai cawat everyday and worst ada yang tanya kalu berak perlu gali lubang dulu ker? These soalan membuatkan banyak kkawan dari Sabah dan Sarawak agak bengang. It seems Sabah and Sarawak bukan Malaysia dan sebaliknya cam Papua New Gunea, Afrika or what ever yg manusia bertamadun tinggal. Hmmm..


As a Sarawakian aka specifically warga Kuching yang most half of my life dudok di Kuching antara perkara realistik yang boleh diperbandingkan dengan bandar besar cam Kuala Lumpur ialah cam kurangnya pilihan untuk shopping, harga majalah and other certain thing yang dibezakan, lack and public transport yang agak mahal, less entertainment, less nightlife activities, fast food kurang pilihan dan pelbagai lagi. 

Dan sebagai wargenegara Malaysia ada 2 buah negeri sahaja yang aku belum lagi jejakkan kaki aku: Perak dan Wilayah Persekutuan Labuan. Yang selebihnya walaupun tak pergi ke setiap pelusuk tempat tapi bandar utama dan certain bandar-bandar kecil lain dah aku masuk. Dan sejujurnya ada tempat yang jauh lebih kekurangan daripada bandar Kuching.

May be Kuching are not as great as Kuala Lumpur, Johor Bahru, Penang tapi Kuching are still the best. Di sini tak ada jam, kadar kemalangan rendah, kadar jenayah rendah, kos sara hidup sederhana rendah, makanan tak pernah kurang, no riot, kurang bencana alam, tak ada demonstasi sana-sini, penduduk hidup harmoni dan pelbagai lagi.



As several friends dari Semenanjung datang bercuti sini kata: kehidupan di Kuching tak perlu berebut-rebut,  tak ada sesiapa yang bergesa-gesa nak buat apa-apa perkara, everything sangat calm, dan kalau kita tarik nafas di tengah bandar then kita still leh hidu udara segarnya lagi.












Aku bukan masuk bakul angkat sendiri cuma tak nak melihat grass at the other fence greener than grass on my site jer.












Sini tanah tumpah darah aku aka aku selalu terjatuh dan berdarah.. Wakaka...

2 comments:

MORIBAYU said...

Setuju !!!

kemajuan yg sebenarnya.
ialah kehidupan yg sempurna,dengan asas kehidupan yg paling minimal.

macam rumahlah.
rumah jika sendat n senak dengan barang.harmony kah hidup ??

better less kemajuan.
janji hidup tenang.

Aj Abdullah said...

As ada yang kata: semua orang ada rumah tapi tak semua rumah punya 'rasa' rumah. So ramai orang hanya menumpang kat rumah sendiri jer sebab mereka tak jumpa feel rumah tu... hmmmm