Friday, March 25, 2011

SPM

Semalam ada sorang kawan lepak kat rumah aku. Cakap-cakap r cam biasa and suddenly emak aku muncul tanya result adik dia yang ambik SPM last year. Jawapan kawan aku as abang dia tentang keputusan adik dia "Dia rahsiakan r..!!" Ketawa. Aku pun ketawa gak. Jawapan standard untuk keputusan: FAIL dalam SPM. Hmmm..


Aku agak malas belajar dari form 4. Aku pun tak tahu kenapa. May be sebab dah perah otak banyak sangat untok paper PMR selama 3 tahun then after dapat result it seems cam nothing BIGBANG happen. Terpaksa sambung belajar 2 tahun lagi untuk SPM. Then after that what will happen? Sambung belajar untuk SPTM dan seterusnya? That what happen kepada masyarakat yang dudok di negara yang life based on exam jer. Parents nak keputusan anak terbaek dalam ezam, students habiskan zaman remaja untuk gred terbaik exam and then what?

So form 4 aku dah tak fokus pada pengajaran cikgu sangat. Aku sangat suka math tapi math aku dah tungang langgang. Aku most refer dudok belakang kelas ngan kawan-kawan yang sekepala keras. Balik rumah just layan TV dan ulangkali hanya last minit aka malam before esok exam jer. Bila exam buat slumber jer dan ada masa bagi kkawan kiri kanan depan belakang jawapan exam tu. Then bila dah serah balik paper dapat markah A or B jer mostly so akan dapat tempat pertama antara 4 buah kelas. Cuma sesekali jer akan dapat tempat kedua. Then akhir tahun akan terima banyak hadiah. 




Membuatkan aku terfikir: bagaimana otak aku berfungsi ni?






Form 5 best lagi. Aku terlibat dalam 2 kemalangan. Al maklum baru dapat kebebasan lesen memandu motorsikal so setiap masa nak keluar selagi ada motosikal kat rumah. Accident pertama aku 2 minggu tak bersekolah. Then beberapa minggu after that aku kemalangan kali kedua lagi. Dan kali ni lebih 2 bulan aku tak bersekolah. Aku tak ambik ujian percubaan SPM pun. Dan banyak sangat bab dalam each subjek yang aku ketinggalan dan aku tak sempat nak recover pun. Masuk balik sekolah kurang 2 minggu dan 4 hari before first paper, simen kat tangan kanan aku baru dipecahkan. Itupun doktor tak suroh sebab retak kat pergelangan tangan aku belom semboh sepenuhnya.

So akibatnya aku tak mampu menulis untuk lebih 30 minit (sehingga sekarang) mengakibatkan penolong kanan waktu tu jumpa aku personally advice suroh aku tunda paper SPM aku ke tahun akan datang. Naya aku pilih tak nak.

Berbekalkan tangan yang tak mampu menulis lebih 30 minit, banyak subjek aku tak belajar dan otak yang sembab sebab 2 bulan tak masuk ilmu (tak termasuk berat badan bertmabah lebih 20 kg aka berat aku sekarang ni) aku ambik gak SPM tahun tu..








Result dia: aku pelajar kedua terbaik result SPM di sekolah tu tahun tu.



















Membuatkan aku berfikir: cam mana otak aku berfungsi ni?













Kesimpulan dari cerita ni: SPM is nothing. It make me what Im today. Sedangkan kkawan aku yang result SPM tak seberapa sekarang dah ada 2 buah kereta, ada rumah sendiri etc. Dan korang sendiri pun tahu kan yang ramai jutawan di Malaysia or dunia kebanyakan mereka fail pelajaran mereka. Sebab life is not about exam 100%. So kalau korang gagal SPM kali ni, percayalah dunia ni masih lagi tak gelap sepenuhnya. Jelajahlah dunia ni sepenuhnya... Hmmmm...

No comments: