Monday, March 28, 2011

Tudong

Ada satu hari tu aku gi hantar emak aku gu satu kenduri kahwin kat area kampung aku ni. Then on the way kami terlimpas sorang mak cik pakai tudung ngan baju kurung ni. Both aku dan emak aku tak kenal dia siapa. Tak mungkin outsider kot. Last-last bila balik kenduri emak aku bagitahu perempuan tu ialah nenek kawan aku: kawan iban aku yang beragama Kristian. Hairan gak kenapa dia pakai tudung. Jawapan dia: tudung are today trend. Hmmm...


Tudung used to be satu era orang kata: fikiran kolot, kampung, tak dapat cari rezeki, maniac agama, anti sosial etc. Ingat lagi era early 90's bukan main susah nak tengok selebriti pakai tudung. Bila ada pembaca berita TV3 pakai tudung masa baca berita then semua orang jadikannya issue. Sama gak bila Wardina Safiah choose to pakai tudung, ia jadi fenomena besar tapi tak lama lepas tu wujud plak era tudung Wardina, tudung Wahida, tudung Ekin, tudung angkasawan (haa?) etc yang stail ada yang sejuk mata memandang dan ada jugak yang berbelit mata memandang.

As time goes by most everywhere we go most Malay girl akan pakai tudung. Nak tak nak kita kena akui yang ia memang trend yang sedikit sebanyak ada bawak faedah kepada si pemakai. Cuma yang tak bestnya ialah ada yang pakai tudung tanpa tahu kenapa dia perlu pakai tudung. So akibatnya ada yang pakai tudung tapi guna singlet dan mini short, ada yang pakai tudung tapi 'puncak lurah dendam' nampak sebab nak tunjuk rantai emas yang tebal, ada yang pakai tudung- kulit badan memang tak nampak tapi baju ketat yang membuatkan bentuk badan memang sebijik cam undress sedikitpun dan etc lagi.

So as lelaki aku imagine apa agaknya sebab perempuan bertudung sekarang ni:

a) Sebab dah jadi isteri orang.
b) Sebab umur dah lanjut. 
c) Sebab bentuk muka nampak lebih kurus guna tudung
d) Sebab pulang dari Haji or Umrah
e) Sebab mimpi suroh pakai tudung
f) Sebab bad hair day all day
g) Sebab faktor pekerjaan yang bila pakai tudung nampak profesional
h) Sebab banyak tudung kat pasaran then kalu tak beli siapa lagi yang nak beli..
i) ....

















Aku no komen...

2 comments:

MORIBAYU said...

Tudung sekarang dah macam daun pokok.
Ianya perlukan masa,untuk membesar...berkembang dan memenuhi setiap ruang.

Semoga,perempuan2 kita.
rajin menyiram pokok tersebut.

sampai satu masa.
mereka akan merasa nikmat.
berada di bawah bayang pokok.

Aj Abdullah said...

Each time ada orang guna ayat cantek, aku mesti akan jeles dan kuar statemnent "Kenapa aku x leh fikir untuk kuarkan ayat cantek cam tu gak ek"



So cantek ayat ko r, me... hmmmm..