Tuesday, March 22, 2011

Our Government Today

Beberapa orang kenalan pernah kuarkan statement takut everytime aku kuarkan post berkaitan politik. Mereka kata kalau silap haribulan aku akan jadi kambing hitam masuk under ISA. Bila fikir-fikir balik aku tak pernah buat serangan fitnah besar-besaran kepada mana-mana parti politik pun. Plus aku sekadar penulis blog amatur yang sehari purata sekitar 100 orang jer yang lawat blog aku. Yap, kambing hitam sangat sesuai dari kumpulan kecil yang no one care. Who care?


Hari ni tadi aku lepak ngan 2 orang generasi tua yang berbicara hebat tentang pilihanraya SARAWAK yang just around the corner jer sekarang ni. Ada satu part sorang dari mereka kuar statement "Budak muda sekarang ni semuanya sokong pembangkang. Tak pernah nak hargai jasa kerajaan yang banyak membantu pembangunan negara sekarang ni. Tengok apa pembangkang yang janji sana sini tapi tak dapat nak buat jalan raya pun. Tapi masih lagi nak sokong pembangkang. Hmmm"

Aku teringin jer nak jawab balik tapi sebab aku masih waras dan aku tahu kalau aku lawan cakap ngan orang yang sentiasa akan betul sampai bila-bila then aku sangat-sangat bodoh dan tak waras. Tapi teringin jer aku nak balas kat uncles tu "Pak cik, zaman pak cik dulu pak cik tengok dunia as hitam and putih jer. Kerajaan as baik dan pembangkang as jahat. Tapi zaman sekarang ni generasi muda melihat dunia ada warna lain. Kerajaan or pembangkang or what ever sesiapa sekalipun ada color mereka tersendiri. Tak ada sesiapa yang totally baik or totally jahat. Dan kita apa pilihan" 

Dan aku garenti kalu aku kuar statement tu then mereka akan tengok aku kehairanan dan tak paham sepatah haram apa yang aku kata. Wakaka..


Kalau korang baca previous post aku review tentang politik issue ni then korang pasti akan kata yang aku ni bukan pro-kerajaan. Yap, korang betul tapi that does not mean aku ni pro-pembangkang kan?



Most masyarakat Malaysia lupa 1 basic rule tentang demokrasi ni: Pemimpin adalah mereka yang dipilih oleh rakyat untuk mentadbir negara ni. Or basic contohnya cam we have money tapi kita tak pandai dalam certain subjek pelajaran ni then kita upah sorang cikgu datang rumah kita untuk ajar anak kita subjek tu. Sama gak ngan negara demokrasi ni. Kita ada duit tapi kita tak pandai nak tadbir negara (or kalau semua nak tadbir then huru hara r then better sekelompok kecil jer yang handle) then kita pilih wakil dikalangan rakyat aka wakil rakyat untuk bekerja under kita untuk tadbir negara ni. Simple kan basicnya.

Tapi masalahnya most Malaysian lupa basic rule tu. Mereka sangat agung-agungkan pemimpin sedia ada ni cam pemimpin ni dewa-dewa or cam raja-raja zaman Melayu dahulu yang digembar gemburkan as keturunan Iskandar Zulkarnain or anak tuhan etc. Mereka ada DAULAT then kalau kita durhaka then kita akan ditimpa TULAH. So apabila kita terlalu mengagong-agongkan mereka sangat then lama kelamaan mereka sendiri yang akan rasa teragong sangat.

Akibatnya ada mereka yang diamanahkan oleh rakyat ni guna kuasa mereka untuk beli tanah dan rumah yang hyper besar sedangkan ada rakyat yang rumah mereka jauh lebih daif dan kecil dari rumah pak guard pemimpin ni, ada yang guna kuasa yang diamanahkan rakyat untuk beri title besar-besar untuk artis dari Bollywood atas sumbangan besar mereka, guna duit rakyat untuk upacara besar-besar yang berlebih-lebihan guna budjet juta-juta dan rakyat boleh enjoyed lupa yang duit tu asalnya dari duit mereka gak, ada yang guna kuasa kumpul dan kayakan kroni-kroni sendiri etc.









Sarawak ialah sebuah negeri yang aku boleh klasifikasikan as negeri yang kurang panas dari unsur politiknya. Mungkin sebab most rakyatnya yang terdiri dari lebih 28 etnik membuatkan kami hidup aman damai sebelah menyebelah. Sejujurnya aku tak pernah melihat orang yang lain rupa, lain fahaman, lain agama dari aku as berbeza dan sama seperti mereka melihat aku gak. Dan aku harap perkara ni akan kekal sampai bila-bila.



Cuma as kata salah sorang uncle tu buat aku tergamam tu ialah bila dia kuar statement "Kalau seorang pemimpin tu dah mentadbir negeri tu lebih 30 tahun dan masih belum ready nak lepaskan jawatan disebabkan alasan masih belum jumpa penganti yang betul-betul berwibawa then walau pemimpin tu baik cam mana sekalipun orang akan kata dia ada plan lain: Plan nak meluaskan tanah, mendapatkan kroni sama bangsa untuk back-up, harta etc." Aku no komen









Plus masa pilihanraya nanti jangan tak keluar mengundi. Jangan bising-bising or gaduh-gaduh sebab pemahaman politik yang berbeza. Lakukan tanggungjawab dengan mengundi. Jangan rosakkan undi korang sebab satu undi tu adalah satu suara dari rakyat memilih masa depan mereka.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Cuma harap-harap kali ni tak berlaku 'black-out' masa tengah pengiraan or etc lagi. Takut kotak undi tertukar plak.. Hmmm..

No comments: