Thursday, January 6, 2011

A Monkey And An Interview

Better aku mukakan post ni ngan satu jeritan: AAAAAAHHHHHHHHHhhhhhhhhhhh...!!!!! Aku akan stuck di TM untuk tempoh yang lama... Hmmmm...


Hari ni tadi aku cuti sebab ada satu panggilan interview. AS usual before masuk interview aku jadi sangat mesra ngan kenalan-kenalan baru sehingga ada yang bertanya either kami dah kenal lama or tak. Then bila turn aku masuk bilik interview then everything started.

Sejujurnya ini ialah sesi interview yang paling syok yang aku pernah pergi. Sebab aku totally enjoyed being myself. Korangg yang kenal aku tahu lah kan cam mana aku: ngan cakap mencarut, mengarut memang tak boleh lepas. Aku just cakap everything dalam bahasa omputeh yang sekali sekala bercampur baur ngan Bahasa Melayu Sarawak. Even interviewers pun jenis sporting dan suka layan otak gila aku gak. These 3 of them: 2 men and 1 women.

Most of the time kami bercakap sangat open. Standard tipikal statement cam: muka aku ni sesuai jadi cikgu, muka aku ni kaki clubbing, degree aku ni sesuai kerja dalam office, banyak lagi r. Even rukun Islam pun ditanya gak. Plus issue aku merokok pun keluar issue gak sebab semua management lelaki kat office tu tak merokok r etc.

Ada satu bab ni (sebenarnya banyak bab gak yang kami argue) kami quite argue gak r bila dia tanya soalan: what if kalu anda tinggal bersama seekor monyet. Then aku jawab then saya akan tinggal bersama seekor monyetlah.  Saya akan biarkan monyet tu bebas menjadi seekor monyet dan saya bebas menjadi saya. So dia balas balik: sepatutnya awak ajar monyet awak setiap kali dia buat jahat supaya dia akan ikut peraturan. Then teringin jer aku jawab: Im not enjoying wathcing a monyey act like a man as same as I not enjoying wathing man act like monkey. Plus kenapa monyet perlu ikut disiplin manusia sedangkan dia monyet. Tempatnya di hutan dan dia perlu berada di hutan dan bukan di sisi manusia dan bukan juga dalam sangkar di dalam zoo.. Tapi aku tak jawab cam tu sebab dia interviewer...



















Cuma bab yang tak best tu ialah bila dia kata jawatan ni rrupanya hanya untuk orang yang ada spm sahaja. Tergamam aku. Then dia sambung lagi: gaji dia hanya RM500 jer sebulan. Lagi tergamam aku. Hmmm... kalu post ni memang untuk seangkatan aku or at least kalu gaji dia besar sikit then aku terima jer..












Tapi bab yang buat aku tersenyum sedikit ialah bila dia kata dia akan KIV aku dan akan hubungi balik dalam tempoh 3 bulan sebab mungkin akan masukan aku dalam post yang lebih sesuai ngan aku. hmmm... Cuma leh caya ker janji mulut ni?

No comments: