Monday, February 11, 2013

Timid Book Review

Soalan: Apa ciri-ciri terawal untuk kau before beli sebuah buku? Adakah:
a) Populariti jualan buku tu membuatkan kau curious nak tahu betapa hebat lak kandungannya.
b) Authornya yang kau memang sediakala minat.
c) Review yang kau baca kat internet promote kata buku tu sangat best dibaca.
d) Sinopsis tertulis kat belakang buku tu cam sangat menarik lak.
e) Muka surat pertama dalam buku tu bila kau baca cam buat kau yakin: this is the one.
f) Cover muka depan buku yang buat kau cinta pandang pertama.
g) Gerak hati kau kata buku tu sangat sesuai untok kau.
h) Kau pejam mata, buat satu pusingan dan tunjok satu buku. Bukak mata dan bayar kat kaunter. Hmmm..


Orang kata: Dont judge a book by it cover. tapi aku tak suka guna teori tu. Cover ialah antara ciri-ciri penting untuk sebuah buku. Ia bagi mood tertentu kepada pembaca. Contoh cam kalau novel seram dan covernya lak ada gambar sebuah rumah usang so sedikit sebanyak ia akan bagi bantuan imaginasi untuk otak ko kata "Ooo aku leh imagine ar ada budak kena sembelih kat rumah ni.." etc or walaupun ada masa cover cam tu leh membunuh mood membaca sorang yang berimaginasi tinggi. Tapi nak tak nak kita kena akui gak yang cover sangat penting untuk sebuah buku. Hmmm..


...


Tamat buku Dari Tanjung Malim Ke KLCC tempohari aku terus gi Times Bookstore nak grab dua lagi buku. Ada beberapa local independence book yang jadi target aku (sebab last time datang tak dapat nak borong semua) tapi bila sampai buku-buku tu dah tak ada lagi. So aku cari ar buku-buku lain. Then sampai satu part ni aku ternampak satu buku yang gila hodoh. Dalam hati aku membebel kata "Haaa ini ar buku tempatan kita. Nak tak nak jer buat cover. Dah cam logo kemerdekaan negara tahun lepas jer. Cover buku ni kalau aku bagi kat anak buah aku yang umor 5 tahun tu then dia pasti leh buat jauh lebih baik. Ini tak. Cam just guna microsoft word jer nak design. Cam mana nak tarik pembaca ni..."

Tapi untuk berlaku adil so aku baca dulu first page. Aku tergamam. Aku pilih satu lagi buku dan aku bayar kat kaunter. Hari yang sama gak aku tengok Hussin, Mon & Jin Pakai Toncet tapi sebab aku datang awal kat mall tu so aku lepak STARBUCKS. Ngan Soy Green Tea dan rokok, aku baca novel Timid by A.B. Hashim ni. Aku enchanted untuk satu ketika. Sedar tak sedar dah almost separuh aku baca. Bagi aku A.B. Hashim ni mencipta ayat yang cukup cantik untuk menggambarkan sesuatu. Paling aku terpesona bila dia menggambarkan Beth ngan senyumannya. Hmmm..


Sinopsis cerita ni:
Putus cinta-mabok-have a sex with stranger-mabok-seks lagi-mabok- sex with other girl-mabok-seks lagi-menang loteri- mabok-seks lagi-mabok- seks ngan another girl-mabok-seks ngan girl pertama-mabok-seks ngan hooker-mabok-seks lagi dan lagi-menang loteri lagi-mabok dan lagi dan lagi dan seks sekali. Hmmm..

Kau tanya "Betol ker apa kau tulis ni, Aj..? Cam melewah-lewah jer.." Yap, cerita ni penuh ngan adegan seks dan mabok jer. Plus it sound cam ganas dan kasar ar tapi A.B. Hashim ni dia menceritakan semuanya ngan keindahan ar.





The not great part about this book ialah cerita ni tak ada klimaks. Segala apa yang berlaku dalam cerita ni bermula ngan baik dan berakhir ngan baik gak. Tak ada part emak bapak si Beth yang kaya menghalang cinta anaknya ngan lelaki selalu mabok yang tak ada kerja tetap or kekasih gelap Angus tu datang balik ke or paling tak Beth tangkap Angus have a seks ngan perempuan lain lalu kerat Angus punya penis ke. Tak ada. Novel ni lebih cam tengok video klip Taylor Swift yang bermula dan berakhir ngan comel. Hmmm..

Walaupun cerita ni tak ada klimaks tapi sedikitpun ia tak akan buat kita memberontak. Mungkin sebab banyak sangat adegan seks yang dijelaskan ngan penuh terperinci ngan scene-scene sekitar sekali. Dan kalau ko ialah seorang lelaki yang berimaginasi tinggi then oops tengok dah ada precum. Hmmm..










Keseluruhannya aku syak yang Lejen Press ni jumpa satu novel best dan dia koyak covernya dan ganti ngan cover ni. Wakaka. Tapi as Wani Ardy kata: Kau ingat kalau aku ceraikan isi buku ngan kulit luarnya, dan aku jual, mana yang lebih mahal? Kau nak beli kulit? Kan..? Plus kalau ko jenis yang tak nak membiarkan otak kau suci dan kekal suci then jangan beli buku ni. Ia tak membantu. Or jangan baca buku ni masa puasa then sia-sia je pahala kau hilang nanti. Wakaka.. Yang pasti aku akan beli buku A.B. Hashim yang lain lagi lepas ni. Hmmm..

3 comments:

MORIBAYU said...

me suka coffee table book,history,geo,culture,dan art.
jadi untuk membeli buku-buku terhangat di pasaran...bukanlah satu aktivit wajib.

hurm....

Aj Abdullah said...

Wow. Cam best lak pilihan ko, megat.

Bagi aku buku ni cam lagu. Kita tak dapat nak label kita punya genre lagu cam mana. Once kita dengar then kita leh tahu bahawa lagu tu memang lagu yang hebat. hmmmm

Mus said...

Saya student English Literature di Upm. Budak tahun 2. Semester ni utk subject Writing About Literature, kelas kami kena buat critical analysis on Malaysian punya text. Sejujurnya, saya suka semua pasal literature kecuali novel. Mungkin atas faktor saya tak suka membaca text yang tebal dan tulisan yang kecil dan buku novel selalu bau pelik. HAHAHA. So from there, can see myself as someone yg not a big fan of novel. But I have a few books of poetry, local and english. So most of the time of the semesters so far, I managed to survive whenever ada assignment or exam pasal novel mana2, I would do a thorough research through online dkt website2 yang dah adabuat analysis hahahaha.

However this time around, lecturer suruh buat Malaysian punya text sebab dia dapat sense bebudak mcm sis ni hahaha. In the first place, I chose this book in the bookstore because of its thickness. HAHAHAH. Second, I'd say the brief saying at the back of the book, "Nobody ever love the same way twice). Faktor cover wouldnt really be my option sebab cover dia hambar. Time tu, I went for the first page. The word structure captured my interest. Tengok harga rm20 cam not bad so I bought it. Tapi tulah.

Bila dah balik, baca, as a reader and as someone who hv been studied literature (beginner), I am quite devastated sebab the storyline dia sangat hambar. Like how's the admin said, this book HAS NO CLIMAX and this is really gonna get me in trouble. Gonna think of other way to save me in my critical analysis assignment that is due by another 2 weeks to come.

Overall, I'm not quite sure if after this I'd spend on another of A.B.Hashim's writing sebab TIMID has given me quite an impression T_T

But still, as a reader saya memuji penulis akan the way of describing features and situation. After this i really hope the author would might think on having some rollercoaster in the writing so the readers also can get involved in the story as not only reading.

Ok tu "je" opinion saya daripada manusia yang masih belajar dari kesilapan. #spreadlove