Monday, February 11, 2013

Tag Sekolah

Aku terbaca satu local Sarawakian blog ni. Dia upload post tentang tag sekolah aka ada few stupid people upload tags of question dan dia jawab. Entah apsal post tu membuat aku teringat kembali tentang zaman sekolah aku. So aku kuarkan balik soalan asal tu dan aku terjemahkan dan aku jawab tag sekolah aku lak.

Here we go..!!


1. Sene ko sekolah dolok? (mana kau sekolah dulu)
SRB St Theresa Padungan (few month)
SRB St Anne, Sarikei (1-4)
SRK Santubong (5-6)
SMK Santubong (1-5)
SMK Tun Abang Haji Openg (lower & upper 6)


2.Dolok (dahulu) bekal apa ke sekolah? Dolok selalu beli apa di kantin?
Dulu 4 tahun sekolah majoriti non-Muslim so kantin pun hanya jual benda yang non-Halal. Aku ingat lagi sesekali akan bawak bekal makanan dari rumah dan aku ingat scene makan rehat ngan cinta monyet pertama. Dan sebab aku membesar era 90-an so bekal duit lak sekadar beberapa puluh sen jer tapi itupun tak beli. Even bila dah pindah sekolah majoriti Melayu still aku tak berbelanja dan dah tahan tak makan apa-apa masa rehat. Hmmmm..


3. Favourite subjek?
Math since dari darjah 6 sebab waktu tu aku punya potential dalam math mulai berkembang. Thanks cikgu Siah sebab ajar aku. Sebab bagi aku math ni cam teka teki yang jawapannya cukup objektif walapun form 4 math aku jatoh sebab pengaruh rakan sebaya yang suka main. Hmmm..


4. Bag sekolah jenis apa?
Sebab aku anak bongsu so aku recycle beg abang kakak aku dulu. Diaorang dapat beg baru tapi aku dapat beg diaorang. Plus sebab aku membesar zaman 90-an so beg sekolah tak ar hyper berat cam budak sekolah sekarang. Plus masa sekolah menengah, pergi balik melenggang ngan beg kosong jer sebab semua buku tinggal kat dalam laci meja. Wakaka


5. Tempat duduk dalam kelas?
Darjah 1 hingga 5 kat tengah. Darjah 6 dudok depan sebab mata dah start buta. Form 1-5 dudok almost belakang dan tepi tingkap ngan matlamat leh nyandar dinding dan tengok orang lalu lalang kat luar. Plus aku dah agak tinggi so kalu dudok depan then penglihatan terganggu. Form 6 lak kena duduk 2 baris depan sebab cikgu kelas cukup Islamik aka lelaki kalau dudok belakang then nafsu mudah naik. Hmmm..


6. Jenis penselkes?
Kalu korang membesar era 90-an then tahu ar jenis penselkes besar yang leh bukak depan belakang (tapi bahagian belakang dia nipis sikit) yang penutup dia ada span nipis. Tapi bila sekolah menengah just main bawak pen dalam posket seluar jer or paling tak just campak dalam ruang kecik depan beg. Kecuali pada masa form 6 aku create pencil case aku sendiri. Hmmm


7. Kelab, Persatuan, Permainan?
Darjah 1-4: Kelab permainan dalam (catur, scrabble, dam etc) + darjah 4 join pengakap
Darjah 5- form 5: PBSM


8. Favourite cikgu?
Cikgu Hazani Mahadi. Kita pasti akan suka pada cikgu yang kita paling benci sebab suka menyusahkan kita. Hmmm..


9. Classmate yang boleh buat kau tetak (ketawa)?
Aku banyak pindah sekolah dan kekawan pun asyik pindah randah. So kawan paling lama ialah kazen aku sendiri kot yang kami banyak kali gaduh tapi last-last gelak ketawa, sakat menyakat sesama kot.


10. Perkara yang buat cikgu kau bengang ngan kau?
Aku mostly budak baik yang bijak dalam kelas. So cikgu tak ada sebab untuk benggang ngan aku kecuali masa form 4 & 5 yang aku berada dalam circle of friend yang tak digemari cikgu. So banyak kali gak cikgu merajuk tak nak ngajar kelas kami. Dan form 6 aku banyak memberontak dan membangkang arahan cikgu kelas. Hmmm..


11. Pernah jadi AJK dalam kelas?
Pernah jadi ketua kelas untuk 2 tahun. Kalu tak jadi ketua kelas so jadi ajk keceriaan kelas. So kelas jadi mangsa eksperimental yang bertema pelik-pelik setiap tahun. Hmmm..


12. Bekas botol air?
Bekas air mineral standard tu ar kot.


13. Transport pergi dan balik sekolah?
Darjah 1-3: Emak hantar dan ambik
Darjah 4: Jalan kaki sendiri.
Darjah 5: Basikal
Darjah 6 - form 5: Jalan kaki sendiri sebab sekolah menenggah tu just 5 minit jer dari rumah.
Form 6: Motosikal


14. Pernah ekot (join) sukan?
Masa sekolah menengah masok lontar peluru dan lempar cekera masa hari sukan. Selalu dapat tempat ke-4 jer ar. Pernah sekali terpaksa join lari tapi masa orang lain dah lengkap 3 kali pusing padang, aku lak masih 1 setengah pusingan. Hmmm..









Hmmmm..

No comments: