Thursday, January 10, 2013

Isu Tuhan

Sekarang ni keluar lagi issue kalimah Allah tak boleh digunakan oleh penganut agama selain Islam. Lebih teruk bila ada jenis-jenis manusia yang suka forward apa-apa jer yang berkaitan issue ni kat FACEBOOK tanpa usul periksa dan melatah bila ditegur.


Antara tu ada yang kata Allah ialah tuhan umat Islam maka tuhan umat lain ialah bukan Allah.



Jadi adakah mereka cuba nak kata yang Allah hanya menghasilkan manusia yang beragama Islam sahaja manakala tuhan lain pula menghasilkan umat agama lain..? Atau mereka percaya bahawa Allah jugalah yang menghasilkan semua manusia tanpa kira apa agama mereka. Lalu kalau kau percaya statement kedua then kenapa kau tak benarkan mereka percaya sebegitu..?









Yap, memang Allah mereka dan Allah kita adalah berbeza. Unsur tuhan mereka ada tiga (trinity) tapi kita pula satu. Sama seperti Isa pada mereka adalah anak tuhan namun bagi kita pula adalah antara rasul utusanNya. Dan pemahaman kita terhadap agama masing-masing juga tak sama. Tapi kalau kita hanya melihat perbezaan semata-mata then kita tak akan jumpa sebarang baris persamaan sikitpun.















Sorang uncle India ni pernah cakap ngan aku "Kalau tuhan tu banyak then pasti diaorang akan gaduh tentang follower mana yang lebih banyak menyembah siapa.." Hmmm..












Harus sentiasa ingat bahawa agama Islam itu liberal tapi Islam Liberal itu bukan Islam yang sebenarnya.

No comments: