Sunday, February 12, 2012

Dah Nama Pun Pembangkang..

Korang mesti pernah dengar word ni 'Dah nama pun pembangkang then membangkang je ar kerja dia 24/7. Tak ada satu pun yang dibuat kerajaan pernah betul. Semuanya salah jer..' Habis tu? Takkan ar dia nak sokong dasar kerajaan plak then better dia tukar haluan jadi ahli kerajaan dan sama gak ngan ahli politik pro kerajaan then tak kan ar nak sokong pembangkang plak? Kan?


Walaupun aku ni based on previous post bunyik cam bukan pro kerajaan that doesnt mean aku ni pro pembangkang. Aku just berdiri on pendirian: tak sepanjang masa kerajaan tu betul dan tak sepanjang masa pembangkang tu salah. Dan tak sepanjang masa kerajaan tu salah dan tak sepanjang masa pembangkang tu betul.

Teringat masa sekolah dulu bila part syarahan or berdebat dalam kelas then ramai tak nak jadi group pembangkang sebab dalam mind set yang diterapkan zaman tu as pembangkang ialah salah dan akan kalah sepanjang masa.Sedangkan realitinya either pembangkang or pencadang both masing-masing ada idea pro and cons. Dan sama gak cam persamaan disebabkan 2 orang punya idea yang tak sama or berbeza menjadikan satu betul dan satu salah. Naaa..








Tadi terbaca satu comment kat FACEBOOK oleh sorang kenalan yang berpaksikan pro pembangkang ni menyangkal satu idea ni mentah-mentah disebabkan statement idea tu dikeluarkan oleh pro kerajaan sedangkan bagi aku statement idea tu sangat bernas. Dan aku terfikir kalaulah idea yang sama dikeluarkan oleh orang yang pro pembangkang then pasti dia akan setuju sepenuhnya ngan idea tu..












Buat aku terfikir sekali lagi: gosh kerajaan tak selamanya salah, pembangkang tak selamanya betul, kerajaan tak selamanya betul dan pembangkang tak selamanya salah.













Even dalam satu kumpulan idea yang rubbish pun kita boleh jumpa 1 piece of idea yang sangat bernas. Kita hanya perlu buang ego dalam diri kita dan mengaku bahawa that idea ar bernas. 

Kira cam PERKASA tu bagi aku sangatlah aku tak tahu apa matlamat perjuangan mereka but still kekadang Ibrahim Ali juga mampu mengeluarkan idea yang bernas (mungkin 1 dalam 10 juta idea ar) but still disebabkan people hanya melihat dia as pak lawak, kaki racist or someone yang tak penting sehingga mengakibatkan idea bernas  yang mampu digunapakai untok membangunkan negara just hilang, gone with the wind jer..



Or may be gak our first lady memang simpan duit dari zaman tadika dia lagi sehingga mampu menggunakan simpanan tu untuk beli cincin bernilai RM 24 juta dan baki simpanan tu dia gunakan untuk beli koleksi kain di Australia.. CHOOP, aku tak jumpa perkaitan contoh ni ngan cerita ni. Hmmmm..

























Btw apa yang aku nak moral valuekan hari ni ialah jangan terhadkan diri korang ngan jadi pro kerajaan or pro pembangkang sehingga korang tak nampak apa-apa melainkan apa yang korang sokong tu jer. Hmmm










Buat aku teringat video matluthfi title Lalang. Search kat YOUTUBE..

2 comments:

adam said...

Politik always dirty

Jom join contest Kisah Cinta Terhangat

http://akuadam.com/

Aj Abdullah said...

Aku pun pernah fikir yang sama gak tentang politik cam tu gak dulu tapi lama2 aku sedar yang kotor tu bukan politik tapi ahli dalam politik tu yang suka main kotor.. hmmmmm