Friday, August 26, 2011

Aku Mengajar Photoshop

Ada 2 sebab kenapa orang suka edit gambar sendiri:

First sebab dia ada bakat dalam edit gambar so dia editlah
Second sebab dia ada masalah dengan penerimaan realiti diri dia sendiri so dia terpaksa edit. Hmmm..



Orang selalu tanya aku cam mana aku edit gambar. So aku jawab ar dengan jujor yang aku guna adobe photoshop. Then diaorang mintak aku ajar so aku ajar ar tapi last-last diaorang persoalkan lagi: Apsal hasil yang mereka buat tak sama dengan apa yang aku buat. Mereka kata aku kedekut ilmu dan tak nak ajar sebenar-benarnya sebab takut mereka akan jadi lebih hebat dari aku. So aku tarik nafas dalam-dalam kedian kata: Kita guna semua tool yang sama tapi what else should I say- AKU KREATIF DAN KAU TAK. Itu ke yang kau nak dengar? Nokthah. 

Sejujornya aku tak pernah belajar pun cara nak guna Adobe Photoshop. Bukan dari buku manual. Bukan dari Youtube or bukan gak dari sesapa yang master dalam Photoshop ni. Kebetulan perisian tu ada dalam komputer rumah aku sekitar 10 tahun lepas dan tangan aku gatal nak try itu ini and lastly ia become 'something' yang cantik dipandang mata. Kedian ada orang mintak buat design itu ini, upah itu ini, bla bla bla. 

Even sebenarnya aku ni sangat buta IT. Kalau kau sebut apa-apa istilah tentang graphic or komputer ni then jangan harap aku akan faham. Aku hanya tahu guna jer. 




...




Teringat aku pernah attend satu majlis ni. Seorang penulis yang terkenal ni share her experience in writing. Dia bekerja sebagai seorang nurse kat sebuah hospital swasta kat area Klang Valley. Dia tak pernah pergi mana-mana kelas menulis. Dia cuma menulis apa yang dia rasa dia nak tulis. Then dia hantar kat satu publication ni dan diterbitkan. Pembaca sangat suka. Dia menang banyak award dalam penulisan. Sebab penulisan dia diklasifikasikan as jujor. Tak ada unsur dari luar aka in other wordnya dia tak ikut skema penulisan yang sepatutnya pun sebab dia tak tahu skema tu apa. Hmmm..

Or

Ramai gila orang miliki DLSR sekarang ni. DLSR ni kira method ambik gambar yang lebih advance dari kamera biasa ar. So ramai ar muda mudi pergi outing reramai kat sana sini, snap sana sini, gantung kat leher sepanjang masa etc. Last-last bila tengok gambar, kalau orang tak tahu dia guna DLSR pasti akan tanya "Kau ambik gambar guna kamera handphone ker ni ?" Berbanding orang guna kamera biasa boleh hasilkan gambar jauh lebih baik apa..








Kesimpulan di sini ialah it doesnt care method or apa alat yang kita gunakan. Kalau korang guna aplikasi Paint kat Accessories yang sangat basic tu pun, kalau korang memang ada bakat semulajadi then percayalah yang ia akan jadi master piece yang sangat hebat. Dan kalau korang tak ada bakat sekalipun, this is nasihat aku: eksplorekan ia then lama kelamaan korang akan berjaya. 





P/S: lama kelamaan tu mungkin akan ambik masa yang cukup lama ar. Hmmm..






Berikut ialah karya contoh amatuere yang aku buat untuk jadi kad raya aku step by step. Layan:

(Ini versi asal)

(Ni aku crop latar belakang. Buat line dan adjust color)


(Ni aku tukar latar belakang ngan brush berkaitan ar)

(Ni hasil akhir dia. Jadi kad raya elektronik)

(Tapi kemudian tersasar jadi gambar poyo ni plak)












So selamat berkarya guna photoshop korang semua. Tapi kalau korang rasa aku edit gambar sebab reason kedua tu then korang salah ar.. wakaka

8 comments:

Cik Ya said...

suka2...nice

They call me Fiki. said...

hahahahah!! that superman part was funny!! great editing tho!!

Taufan Bin Ribut said...

smart bro..aku meman suke edit2 gambar ni..now ni pon baru berjinak nak mendalami ilmu PS..^_^

Entri Terkini : Tips berjimat ketika di hari raya #apeponboleh

Entri terdahulu : Shopping Raya yang sakan

Aj Abdullah said...

Amani, thanks..

Fiki, poyo je kan last2 dia..

Taufan, jom sesama masing2 explore PS nih. aku pun masih belajar meneroka lagi ni

ezzu said...

memg comel gmbr tu selepas edit...boleh ajar ezzu...ada software adobe photoshop pun mcm x guna jer...buat hiasan dlm laptop jer...hehehe

Aj Abdullah said...

ezzu, haa itu pasal ar kena berani explore then try satu-satu yang basic cam button effect yang sangat senang dapat effect or adjust warna jer.. x perlu jadi xpert semata2 nak hasilkan master piece hebat tau.. hmmmmm

MORIBAYU said...

sangat minimal~hebat.

:-)

Aj Abdullah said...

thanks muhammad